17.02.2010 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. I OSK 1204/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Pocztarek sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska Protokolant asyst. sędz. Anna Pośpiech -Kłak po rozpoznaniu w dniu 3 lutego 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 30 czerwca 2009 r. sygn. akt II SA/Ol 389/09 w sprawie ze skargi B. P. na czynność Prezydenta Miasta O. z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 30 czerwca 2009 r. sygn. akt II SA/Ol 389/09 w sprawie ze skargi B. P. na czynność Prezydenta Miasta O. z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności Prezydenta Miasta O. i uznał uprawnienie B.P. do otrzymania zwrotu opłaty za kartę pojazdu nr [...] wydaną na podstawie decyzji Prezydenta Miasta O. z dnia [...] lutego 2006 r. nr [...] pobraną ponad kwotę wynikającą z art. 77 ust. 3 w zw. z ust 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108 poz. 908 ze zm.).

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:

Decyzją nr [...] z dnia [...] lutego 2006 r. Prezydent Miasta O., po rozpoznaniu wniosku B. P., dokonał rejestracji pojazdu marki FIAT TEMPRA 1.6, wydając kartę pojazdu seria nr [...].

Wnioskiem z dnia [...] lutego 2008 r. B. P. zwróciła się do Prezydenta Miasta O. o zwrot nadpłaty w wysokości 425 zł. za wydanie karty pojazdu.

Prezydent Miasta O. decyzją z dnia [...] marca 2008 r. nr [...], powołując się na art. 207 w zw. z art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) odmówił stwierdzenia nadpłaty w celu jej zwrotu za wydanie karty pojazdu, a rozstrzygnięcie to zostało utrzymane w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. decyzją z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] Decyzje organów obu instancji uchylił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 17 września 2008r., sygn. akt I SA/Ol 341/08 wskazując w uzasadnieniu, że w świetle uchwały składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 lutego 2008r., sygn. akt OPS 3/07 (ONSAiWSA 2008, nr 2, poz. 21), żądanie zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu, uiszczonej na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (dz. U. Nr 137, poz. 119), jest sprawą administracyjną, którą organ załatwia w drodze aktu lub czynności, na które przysługuje skarga do sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Powołując się na moc wiążącą uchwał Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sąd uznał, że opłata za wydanie karty pojazdu nie ma charakteru podatkowego, dlatego do załatwienia sprawy o jej zwrot nie mają zastosowania przepisy Ordynacji podatkowej o zwrocie podatku. Sąd wskazał także na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006r., sygn. U 6/04 (Dz. U. 2006, Nr 15, poz. 119) stwierdzający niezgodność § 1 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP, a także orzekający, że niekonstytucyjny przepis traci moc obowiązującą z dniem 1 maja 2006 r. W omawianym wyroku z dnia 17 września 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie dokonał także oceny prawnej w kwestii, czy niekonstytucyjny przepis § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. mógł stanowić podstawę do pobrania w dniu 8 lutego 2006 r. opłaty za kartę pojazdu w wysokości 500 zł. Sąd zauważył, że jedyną możliwością odmowy zastosowania przez organ administracji publicznej aktu wykonawczego jest sytuacja, w której sąd administracyjny kontrolując legalność zaskarżonej decyzji, bądź czynności odmówi zastosowania przepisu aktu podustawowego sprzecznego z ustawą. Wówczas, stosownie do art. 153 P.p.s.a, organ administracji publicznej przy ponownym rozpoznaniu sprawy będzie związany oceną prawną sądu. W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, upoważnienie zawarte w art. 77 ust. 5 (omyłkowo oznaczonym jako ust. 6) w zw. z ust. 4 pkt 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie uprawniało Ministra Infrastruktury do określenia w rozporządzeniu wysokości opłaty za kartę pojazdu w kwocie przewyższającej koszt związany z drukiem i dystrybucją takiej karty. Wobec powyższego Sąd wskazał, że "organ rejestracyjny, który będzie ponownie rozpatrywał sprawę, zgodnie z art. 153 P.p.s.a, będzie zobowiązany nie zastosować ww. przepisu rozporządzenia z 2003 r.". Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 września 2008r. sygn. akt I SA/Ol 341/08 jest prawomocny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne