22.06.2010 Podatki

Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2010 r., sygn. II FSK 289/09

Uznaniu zwolnień od podatku za przedmiot "praw nabytych" (ich ekspektatyw) stoi na przeszkodzie przede wszystkim zasada powszechności opodatkowania.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędziowie: NSA Edyta Anyżewska, WSA del. Jacek Pruszyński (sprawozdawca), Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. sp. j. w K. - H. [...] W., A. [...] Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 27 października 2008 r. sygn. akt I SA/Gl 616/08 w sprawie ze skargi A. sp. j. w K. - H. [...] W., A. [...] Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 22 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatek od nieruchomości za 2005 r. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 27 października 2008 r. sygn. akt I SA/Gl 616/08 oddalił skargę A. Spółka Jawna w K. - H. [...] W., A. [...] Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 22 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r.

W uzasadnieniu wyroku wskazano, że skarżąca Spółka posiadała w 2005 r. status zakładu pracy chronionej na mocy decyzji z dnia 15 grudnia 1997 r., wydanej na podstawie ustawy z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 41, poz. 201 z zm.). Prowadziła też w tym roku podatkowym działalność polegającą na wynajmowaniu części pomieszczeń i magazynów parkingowych innym podmiotom gospodarczym, niebędącym zakładami pracy chronionej. Spółka nie uiściła za ten rok podatku od wynajmowanych nieruchomości, wobec czego Prezydent Miasta K. decyzją z dnia 3 grudnia 2007 r. określił Spółce wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za rok 2005 w kwocie 168.155,70 zł.

Po rozpoznaniu odwołania Spółki Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. decyzją z dnia 22 kwietnia 2008 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu wskazano, że rozpatrując sprawę należy wyraźnie rozdzielić stan prawny obowiązujący do końca 2002 r. od stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2003 r. Z treści art. 9 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 200, poz. 1683) wynika, że na dotychczasowych zasadach (a więc obowiązujących do dnia 31 grudnia 2002 r.) zwolnienie z podatku od nieruchomości stosuje się nie dłużej niż do upływu 3 letniego terminu, wynikającego z decyzji wydanej przed 1 stycznia 2003 r. przyznającej status zakładu pracy chronionej. Zdaniem organu odwoławczego, w rozpatrywanej sprawie spełniona została zatem tylko jedna przesłanka tj. posiadanie decyzji wydanej przed dniem 1 stycznia 2003 r., nie została natomiast spełniona druga z przesłanek, gdyż decyzję w sprawie statusu zakładu pracy chronionej Spółka uzyskała w dniu 15 grudnia 1997 r. na czas nieokreślony, co wyłączyło ją z możliwości skorzystania ze zwolnienia na dotychczasowych zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2002 r. Spółka posiada co prawda decyzję potwierdzającą status zakładu pracy chronionej (zaświadczenie z dnia 13 listopada 2003 r.), jednakże nie podlegają zwolnieniu ustawowemu z podatku od nieruchomości pomieszczenia oddane w posiadanie zależne innym podmiotom gospodarczym nie będącym prowadzącymi zakład pracy chronionej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne