Wyrok NSA z dnia 13 maja 2010 r., sygn. I FSK 759/09
Pod pojęciem "wartość sprzedaży ogółem" w rozumieniu art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.- o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, także w okresie obowiązywania art. 20 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2001 r. do 26 marca 2002 r., należało rozumieć sumę jedynie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku zdefiniowanej w art. 4 pkt 8 ustawy o VAT.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA (del.) Tomasz Kolanowski (sprawozdawca), Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 1977/08 w sprawie ze skargi T. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 28 maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie zmiany z urzędu postanowienia w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz T. S.A. w W. kwotę 180 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi
1. Przedmiotem skargi kasacyjnej jest wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1977/08, którym Sąd w sprawie ze skargi T. S.A. z siedzibą w W. na decyzję z dnia 28 maja 2008 r., uchylił zaskarżoną decyzję w przedmiocie zmiany z urzędu postanowienia w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
2. T. S.A. wnioskiem z dnia 23 czerwca 2005 r. wystąpiła o udzielenie interpretacji wskazując, że uzyskuje wpływy między innymi z tytułu opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę w ich uiszczeniu i kar za używanie niezarejestrowanych odbiorników telewizyjnych. Wpływy z opłat nie są skierowane na finansowanie konkretnego zadania (audycji telewizyjnych), lecz stanowią dopłatę przeznaczoną na pokrycie kosztów ponoszonych w związku z realizacją zadań połączonych z pełnieniem misji publicznej, o której mowa w przepisach ustawy o radiofonii i telewizji. Należy je traktować jako dotacje niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Przed dniem 1 maja 2004 r. Spółka wpływy z opłat abonamentowych traktowała jednak jako sprzedaż zwolnioną i ujmowała w ewidencji VAT oraz w deklaracjach VAT-7. Mając na względzie, iż opłaty abonamentowe nie są związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu oraz z działalnością zwolnioną, to tym samym nie powinny zwiększać wartości sprzedaży opodatkowanej przy liczeniu struktury sprzedaży na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), dalej w skrócie "ustawą o VAT".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty