Wyrok NSA z dnia 24 marca 2010 r., sygn. I FSK 24/09
Skoro z art. 290 § 5 Ordynacji podatkowej wynika wprost uprawnienie dotyczące badania ksiąg przysługujące organom kontroli podatkowej, to nie można tego rodzaju postępowania kwestionować domagając się sporządzenia w oparciu o te same ustalenia kolejnego protokołu badania ksiąg na podstawie przepisu art. 193 § 6 Ordynacji podatkowej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Zając (spr.), Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia del. WSA Maciej Jaśniewicz, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 24 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P.H.U. M. s.c. B. C., L. D. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 24 września 2008 r. sygn. akt I SA/Lu 164/08 w sprawie ze skargi P.H.U. M. s.c. B. C., L. D. w L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 15 stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za czerwiec i lipiec 2002 r. oraz dodatkowego zobowiązania podatkowego za lipiec 2002 r 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P.H.U. M. s.c. B. C., L. D. w L. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w L. kwotę 1800 zł (jeden tysiąc osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 24 września 2008 r., sygn. akt I SA/Lu 164/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę P.H.U. M. s.c. B. C., L. D. w L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 15 stycznia 2008 r., Nr (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za czerwiec i lipiec 2002 r. oraz dodatkowego zobowiązania podatkowego za lipiec 2002 r.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podał, że zaskarżoną decyzją organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w L. z 16 października 2007 r. Organ I instancji w uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia podał, że przeprowadzona w spółce cywilnej kontrola podatkowa w zakresie prawidłowości rozliczenia podatku od towarów i usług za 2002 r. wykazała nieprawidłowości w zakresie rozliczania podatku naliczonego. Ustalono mianowicie, że w rejestrach zakupów VAT oraz deklaracji VAT-7 za czerwiec 2002 r. zaewidencjonowano podatek naliczony z faktur nie dokumentujących transakcji gospodarczych. Powyższa okoliczność stanowiła podstawę do stwierdzenia naruszenia przez podatnika przepisu art. 19 ust. 3a ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze. zm.), dalej: ustawa o VAT oraz § 48 ust. 4 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) i uznania przez organ podatkowy pierwszej instancji, iż zakwestionowane faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
