Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    13.11.2009

    Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2009 r., sygn. II OSK 1331/09

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak ( spr. ) Sędzia del. WSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 kwietnia 2009 r. sygn. akt IV SA/Gl 702/08 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miasta Rydułtowy z dnia 13 marca 2008 r. nr XIX/147/08 w przedmiocie zasad i warunków używania herbu Miasta Rydułtowy oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Rada Miasta Rydułtowy uchwałą nr XIX/147/08 z dnia 13 marca 2008 r. wydaną na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) określiła zasady i warunki używania Herbu Miasta Rydułtowy. W § 7 tej uchwały wskazano, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

    Wojewoda Śląski działając na podstawie art. 93 ustawy o samorządzie gminnym, pismem z dnia 11 sierpnia 2008 r. za pośrednictwem Rady Miasta Rydułtowy wniósł skargę na wyżej wymienioną uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. W skardze tej wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 7, a zarzucił tej uchwale naruszenie postanowień art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449) w związku z art. 40 ustawy o samorządzie gminnym. W motywach skargi wskazał, że gmina Rydułtowy nadała przedmiotowej uchwale charakter aktu prawa miejscowego, natomiast w ocenie organu nadzoru tego typu uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ustawy o samorządzie gminnym. Aby akt normatywny uznany został za przepis powszechnie obowiązujący, spełnione muszą zostać jednocześnie określone wymogi. Akt taki musi być wydany przez kompetentny organ na podstawie upoważnień ustawowych, obowiązywać na obszarze gminy lub jej części, a w swej treści zawierać normy o charakterze abstrakcyjnym i generalnym. Wskazanych cech przedmiotowej uchwale brak, ponieważ nie spełnia ona przede wszystkim przesłanki formalnej, którą jest umocowanie w przepisie kreującym upoważnienie do stanowienia norm powszechnie obowiązujących. Za akty prawa miejscowego można uznać jedynie takie, które zostały wydane na podstawie i w granicach upoważnienia wynikającego z ustaw szczególnych, względnie realizują postanowienia art. 40 ust. 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym. Zdaniem organu nadzoru żadna ze wskazanych podstaw stanowienia aktu prawa miejscowego nie obejmuje upoważnienia do określania zasad i warunków użytkowania herbu gminy. Organ ten odrzucił możliwość zaliczenia przedmiotu kwestionowanej uchwały do zakresu dotyczącego wewnętrznego ustroju gminy. Upoważnienie takie nie wynika także z postanowień art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. Nr 31, poz. 130 ze zm.), który pozwala gminie jedynie na ustanowienie w drodze uchwały organu stanowiącego, własnego herbu, nie zaś na zawieranie w takiej uchwale dodatkowych regulacji. Nadto zaznaczono, że art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym stanowi wyłącznie normę kompetencyjną, określającą właściwość przedmiotową rady i nie stwarza tym samym samodzielnej kompetencji do wydania przepisu powszechnie obowiązującego. W świetle przedstawionych rozważań organ nadzoru uznał kwestionowaną uchwałę za akt kierownictwa wewnętrznego zawierający wytyczne dla organu wykonawczego gminy w przedmiocie dopuszczalności używania ustanowionego herbu. Takie ujęcie przedmiotowej uchwały wyklucza tym samym jej opublikowanie w dzienniku urzędowym jako prawa miejscowego. Zaznaczono jednocześnie, że wyeliminowanie z obrotu prawnego § 7 przedmiotowej uchwały nie wpłynie na spójność tego aktu i możliwość wejścia w życie.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    • USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Art./§ 18 40
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1359/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1134/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1489/25
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2391/22
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 620/25
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 621/25
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II GSK 2311/23
    Czytaj więcej
    04.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. I GSK 1691/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. III OSK 2917/24
    Czytaj więcej
    26.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 26 sierpnia 2025 r., sygn. III OSK 670/25
    Czytaj więcej
    08.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2025 r., sygn. III OSK 279/25
    Czytaj więcej
    27.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 373/25
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Postanowienie NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1165/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 2049/23
    Czytaj więcej
    11.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1420/24
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 937/22
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 936/22
    Czytaj więcej
    16.05.2025
    Skarga kasacyjna odrzucona z powodu nieopublikowania uchwały gminnej jako aktu prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 16 maja 2025 r., sygn. III OSK 960/24
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA i przekazanie sprawy dotyczącej statutu sołectwa do ponownego rozpoznania w sprawie braku konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7287/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania z powodu uznania za przeprowadzone obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa. - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6576/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Naczelny Sąd Administracyjny: Stwierdzenie nieważności uchwały o statucie sołectwa z powodu braku rzeczywistych konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7050/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    NSA uchyla wyrok WSA z powodu błędnego uznania braku przeprowadzenia konsultacji społecznych przy uchwalaniu statutu sołectwa Lubcza - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7552/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA z powodu braku obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa Czarmuń - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6923/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchwała Rady Miejskiej w Więcborku dotycząca statutu sołectwa Nowy Dwór uchylona z powodu wadliwego uznania niewystarczalności konsultacji społecznych. - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6924/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.