01.06.2009

Wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2009 r., sygn. II OSK 874/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl /spr./ Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy skargi kasacyjnej B. M. i G. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 23 stycznia 2008 r. sygn. akt II SA/Bd 800/07 w sprawie ze skargi M. C. i A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia [...] lipca 2007 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 stycznia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uchylił zaskarżoną przez M. C. i A. K. decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia [...] lipca 2007 r., zn. [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Torunia z dnia [...] maja 2007 r., zn. [...] w przedmiocie warunków zabudowy. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że decyzją z dnia [...] maja 2007 r. Prezydent Miasta Torunia, po rozpatrzeniu wniosku B. i G. M., ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na terenie działki nr [...] przy ul. [...] w Toruniu oraz budynku mieszkalnego jednorodzinnego z częścią usługową na terenie działki nr [...] przy ul. [...] w Toruniu.

Odwołanie od powyższej decyzji złożył A. K., właściciel sąsiadującej z inwestycją działki nr [...] przy ul. [...] . W odwołaniu zarzucił decyzji organu pierwszej instancji rażące naruszenie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717; z późn. zm.; zwanej "p.z.p.") oraz rażące naruszenie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1588), zwanego dalej rozporządzeniem. W opinii skarżącego sztuczne traktowanie jako jednej całości działek nr [...] i [...] służyło celowemu, szerszemu niż należy, wyznaczeniu obszaru analizowanego - w rezultacie w obszarze analizowanym znalazła się znacznie oddalona od działek inwestora działka nr [...], której zabudowa (budynek mieszkalny oraz warsztat samochodowy) pozwoliła na określenie funkcji zabudowy działki nr [...] jako mieszkalno - usługowej. Skarżący wytknął także organowi, iż określił wskaźnik zabudowy uwzględniając uwidocznione na załączniku graficznym budynki (oznaczone literą "u") znajdujące się jakoby na działce skarżącego, które w rzeczywistości nie istnieją. Ustalony przez organ wskaźnik zabudowy działek przy ul. [...] na poziomie 40 % w ogóle nie występuje, rzeczywiście bowiem działki w wyznaczonym przez organ obszarze analizy zabudowane są w maksymalnie 26 %. Zdaniem skarżącego decyzja organu pierwszej instancji wbrew postanowieniom art. 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym narusza jego interesy. Naruszenie to, jest m.in. wynikiem braku precyzyjnego określenia, jakiego rodzaju "usługom" ma służyć część usługowa budynku mieszkalnego inwestora. Ten nieprecyzyjny zapis pozwala inwestorowi na uruchomienie na terenie jego działki działalności handlowej w branży technika grzewcza i sanitarna, o co się wcześniej bezskutecznie ubiegał. Skarżący podniósł, że sąsiedztwo budynku z działalnością gospodarczą spowodowałoby zmianę charakteru miejsca z prywatnego na publiczny, co ograniczyłoby możliwość korzystania z funkcji mieszkalnej i zakłóciłoby spokój skarżącego jak też jego rodziny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne