Wyrok NSA z dnia 29 maja 2009 r., sygn. I OSK 966/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie NSA Marek Stojanowski del. WSA Marian Wolanin Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 100/08 w sprawie ze skargi A. S. na decyzję Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] października 2007 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 kwietnia 2008 r., sygn. akt II SA/Wa 100/08 oddalił skargę A. S. na decyzję Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] października 2007 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy. Burmistrz Miasta i Gminy Lubawka decyzją z dnia [...] września 2000 r., wydaną na podstawie art. 9b ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997r r. Nr 56, poz. 357, ze zm. - dalej zwanej Karta Nauczyciela lub ustawa KN) w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 19, poz. 239 zwanej też dalej "ustawą nowelizującą"), nadał A. S. stopień nauczyciela kontraktowego.
Dolnośląski Kurator Oświaty decyzją z dnia [...] maja 2007 r., na podstawie art. 156 § 1 punkt 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, stwierdził nieważność powyższej decyzji z dnia [...] września 2000 r. Wskazał przy tym, że zgodnie z art. 7 ust. 9 ustawy nowelizującej i art. 9b ust. 4 punkt 1 Karty Nauczyciela, organem właściwym do nadania stopnia nauczyciela kontraktowego był dyrektor szkoły, w której nauczyciel był zatrudniony w dniu nadania aktu, a nie organ prowadzący szkołę. Nadanie tego stopnia awansu zawodowego przez Burmistrza Miasta i Gminy Lubawka naruszało więc przepisy o właściwości, co wyczerpuje dyspozycję art. 156 § 1 punkt 1 Kpa. Ponadto dla otrzymania stopnia nauczyciela kontraktowego konieczne było zatrudnienie nauczyciela w szkole w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej, tj. 6 kwietnia 2000 r. (ten warunek skarżąca spełniała) oraz posiadanie odpowiednich kwalifikacji. Wymogi kwalifikacyjne określały przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określania szkół i wypadków, w których można zatrudniać nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 98, poz. 433 ze zm.). Zgodnie z nimi o posiadaniu odpowiednich kwalifikacji świadczyło m.in. ukończenie wyższych studiów na kierunku zgodnym lub zbliżonym do nauczanego. A. S. w dniu [...] września 2000 r. tego warunku nie spełniała, gdyż wyższe studia magisterskie na kierunku matematyka i informatyka ukończyła dopiero w dniu 16 listopada 2000 r. Zatem nadanie skarżącej stopnia nauczyciela kontraktowego rażąco naruszało prawo w rozumieniu art. 156 § 1 punkt 2 Kpa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty