28.07.2009

Wyrok NSA z dnia 28 lipca 2009 r., sygn. I OSK 1055/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędziowie: sędzia del. WSA Stanisław Marek Pietras sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska (spr.) Protokolant Anna Krakowiecka po rozpoznaniu w dniu 28 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.Ś., A.K., J.R., T.R., P.R., E.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2008 r. sygn. akt IV SA/Wa 33/08 w sprawie ze skargi A.Ś., A.K., J.R., T.R., P.R., E.R. na decyzję Ministra Gospodarki z dnia [...] października 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji 1. uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania; 2. zasądza od Ministra Gospodarki na rzecz A.Ś., A.K., J.R., T.R., P.R., E.R. kwotę 320 /trzysta dwadzieścia/ złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 3 kwietnia 2008 r. sygn. akt IV SA/Wa 33/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A.Ś., A.K., J.R., T.R., P.R., E.R. na decyzję Ministra Gospodarki z dnia [...] października 2007 r. nr [...] którą utrzymana została w mocy decyzja Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] września 2003 r. nr [...], którą odmówiono stwierdzenia nieważności orzeczenia Ministra Przemysłu i Handlu Nr [...], z dnia [...] sierpnia 1998 r. w części dot. przejęcia na własność Państwa przedsiębiorstwa pn. Fabryka [...] w N. Organ nadzoru powołał dokumenty z lat 1946-1948 dot. możliwości zatrudnienia w Fabryce i faktycznego zatrudnienia w tych latach, z których wynikała określona przez biegłych możliwość zatrudnienia między 100 a 200 pracowników, przy faktycznie mniejszej 73 w 1946 r., 27 w 1948, jednak uznał je za niewystarczające ze względu na brak określenia w nich metodologii ustalenia wielkości, a mające jedynie wartości pomocnicze, natomiast za miarodajny uznał opinię biegłego uwzględnioną w postępowaniu nadzorczym, wedle której możliwość zatrudnienia wynosiła 112 pracowników, a po dokonaniu przez organ korekty tej liczby na skutek zarzutów wnioskującego o stwierdzenie nieważności orzeczenia, liczbę możliwych pracowników ustalił na 102 osoby i w rezultacie uznał, że kryterium upaństwowienia 50 pracowników zostało spełnione, wskazując, iż fabryka nie należała do tych, w których mogłaby być jako limit przyjęta podwójna liczba pracowników (odlewnia żelaza, zakłady o charakterze naprawczym). Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, iż właśnie zasadnicze znaczenie mają dokumenty zgromadzone w postępowaniu nacjonalizacyjnym, zaś opinia uzyskana w postępowaniu nadzorczym może być traktowana tylko pomocniczo, jednak to uchybienie nie miało wpływu na wynik, bowiem organ nadzoru dokonał analizy dokumentów archiwalnych. Sąd podkreślił, iż znaczenie dla spełnienia przesłanki nacjonalizacji, o której mowa w art. 3 ust. 1 lit. B/ ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejęciu na własność Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 3, poz. 17 ze zm.) ma możliwość zatrudnienia, a nie rzeczywiste zatrudnienie, a z dokumentów wynika, iż kryterium 50 pracowników, bo tylko o tym można mówić w tym przypadku, zostało przekroczone.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne