18.12.2009

Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2009 r., sygn. II OSK 1539/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Bujko (spr.) Sędziowie sędzia NSA Zygmunt Niewiadomski sędzia del. NSA Wiesław Morys Protokolant Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 18 grudnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia Zwykłego. A z siedzibą B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 29 czerwca 2009 r. sygn. akt II SA/Kr 560/09 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia Zwykłego A. z siedzibą B. na uchwałę Rady Miejskiej w Myślenicach z dnia 21 lutego 2008 r. nr 141/XXI/2008 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Stowarzyszenia Zwykłego A. z siedzibą B. na rzecz Gminy Myślenice kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 29 czerwca 2009 r. oddalił skargę Stowarzyszenia Zwykłego A. w B. na uchwałę Rady Miejskiej w Myślenicach z dnia 21 lutego 2008 r., nr 141/XXI/2008 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że uchwałą z dnia 21 lutego 2008 r. Rada Miejska w Myślenicach przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru w mieście Myślenice dla realizacji inwestycji związanej z gospodarką odpadami. Pismem z dnia 28 stycznia 2009 r. Stowarzyszenie Zwykłe A. wezwało Radę Miejską w Myślenicach do usunięcia naruszenia jej interesu prawnego powołaną wyżej uchwałą. Pismem z dnia 25 lutego 2009 r. Rada Miejska w Myślenicach udzieliła wymienionemu Stowarzyszeniu odpowiedzi na jego wezwanie odmawiając uwzględnienia wezwania, do usunięcia naruszenia interesu prawnego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wskazał, że przede wszystkim konieczne jest zbadanie legitymacji skarżącego do zaskarżenia przedmiotowej uchwały. Badanie czy podmiot wnoszący do sądu administracyjnego skargę na uchwałę lub zarządzenie organu gminy dotyczące sprawy z zakresu administracji publicznej jest do tego uprawniony następuje w kontekście przesłanek określonych w art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a nie na podstawie art. 50 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Stąd też argumentacja strony skarżącej przedstawiona w piśmie z dnia 29 czerwca 2009 r., odwołująca się w niniejszej sprawie do treści art. 50 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, nie mogła odnieść skutku w zakresie wykazania legitymacji procesowej skarżącego Stowarzyszenia. W ocenie Sądu I instancji, dla oceny legitymacji procesowej nie ma również znaczenia okoliczność, że zgodnie z przepisami obowiązującego prawa organizacje społeczne mogą brać udział w postępowaniach administracyjnych jako podmioty na prawach strony, a także mogą być dopuszczone do udziału w postępowaniach sądowoadministracyjnych prowadzonych ze skargi innych podmiotów. Kwestia legitymacji procesowej dotyczy bowiem inicjatora postępowania sądowoadministracyjnego, a nie uczestnictwa w toczącym się już postępowaniu. Procedura uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie jest postępowaniem administracyjnym w indywidualnych sprawach uregulowanym w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne