21.05.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 21 maja 2009 r., sygn. I GSK 743/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędziowie NSA Krystyna Anna Stec Janusz Zajda (spr.) Protokolant Magdalena Rosik po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 grudnia 2007 r. sygn. akt III SA/Po 169/07 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] grudnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 12 grudnia 2007 r., sygn. akt III SA/Po 169/07 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z [...] grudnia 2006 r., nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z [...] marca 2005 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne SAD nr [...] z [...] października 2002 r., dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E., w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych od sprowadzonej odzieży oraz odsetek wyrównawczych.

Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. fakturę handlową nr [...] z [...] sierpnia 2002 r. oraz świadectwo pochodzenia towaru Form A nr [...] z [...] sierpnia 2002 r. Wskazał również, że polskie organy celne zwróciły się do ch. władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych m.in. powyższego dokumentu. Pismem z [...] września 2003 r., nr [...] ch. władze celne nie potwierdziły ich autentyczności.

Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną lub stawkę konwencyjną o ile byłaby wyższa od stawki celnej autonomicznej (w stosunku do towarów dla których brak jest wymaganego świadectwa pochodzenia, ale można ustalić kraj lub region pochodzenia). Negatywny wynik weryfikacji uniemożliwił przyjęcie ww. świadectwa pochodzenia jako dowodu uprawniającego do zastosowania konwencyjnej stawki celnej w wysokości 18% wobec powyższego zastosowano autonomiczną stawkę celną (jako wyższą od konwencyjnej) podwyższoną o 100%. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - przedłożonego przez stronę nieautentycznego świadectwa pochodzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty