Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. I GSK 583/08

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie NSA Jerzy Sulimierski Janusz Zajda (spr.) Protokolant Sylwia Kizińska po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 listopada 2007 r. sygn. akt III SA/Po 471/06 w sprawie ze skargi I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] marca 2006 r. nr [...], [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

 

UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 6 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Po 471/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z [...] marca 2006 r., nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

Sąd przedstawiając stan faktyczny sprawy stwierdził, że Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z [...] września 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycją nr: [...] z [...] września 2002 r. oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z [...] października 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ wezwał importera do uiszczenia należności celnych oraz do uiszczenia odsetek wyrównawczych.

Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. fakturę handlową nr [...] z [...] września 2002 r., świadectwo pochodzenia towaru Form A nr [...] z [...] września 2002 r. Wskazał również, że pismami z [...] września 2003 r. polskie organy celne zwróciły się do ch. władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych m.in. powyższego dokumentu. Pismem z [...] września 2003 r., nr [...] ch. władze celne nie potwierdziły ich autentyczności. Negatywny wynik weryfikacji świadectw pochodzenia był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną podwyższoną o 100% (ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia towaru). Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - przedłożonego przez stronę nieautentycznego świadectwa pochodzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty