Wyrok NSA z dnia 30 października 2009 r., sygn. I FSK 15/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Stanik (sprawozdawca), Sędzia NSA Jan Zając, Sędzia WSA del. Małgorzata Fita, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 30 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 28 października 2008 r. sygn. akt I SA/Go 576/08 w sprawie ze skargi R. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia 15 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Celnej w R. na rzecz R. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. kwotę 120 zł (sto dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28.10.2008 r., sygn. I SA/Go 576/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. "c" ustawy z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) - zwanej "popsa" uchylił zaskarżone przez R. Polska sp. z o.o. w W. postanowienie Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia 15.04.2008 r. w przedmiocie zawieszenia postępowania oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Izby Celnej z dnia 08.01.2008 r.
W pierwszej kolejności Sąd przybliżył dotychczasowy przebieg postępowania przed organami podatkowymi. W tych ramach Sąd wskazał, że Urząd Skarbowy W. wszczął postępowanie w sprawie niedoboru podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług od importowanych w 1998 r. samochodów osobowych marki R. i decyzją z dnia 29.11.2002 r. ustalił zobowiązanie w podatku od towarów i usług od importu samochodów. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji wskazał, iż Urząd Celny w R. decyzją z dnia 20.02.2001 r. dokonał zmiany klasyfikacji taryfowej importowanych pojazdów, uznając je za pojazdy osobowo-towarowe, o których mowa w pozycji 8703 Taryfy celnej, a zaklasyfikowane wg tego kodu pojazdy objęte są podatkiem akcyzowym w wysokości 15 %. Organ podkreślił, że w świetle art. 15 ust. 4 ustawy z 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) - zwanej dalej "u.p.t.u." powiększenie wartości celnej towaru spowodowało zwiększenie wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług a w konsekwencji jego niedobór. Dyrektor Izby Celnej w R. decyzją z dnia 06.06.2004 r. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Na skutek skargi spółki WSA w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 04.10.2007 r., sygn. I SA/Go 814/07 uchylił zaskarżoną decyzję.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty