29.05.2008

Wyrok NSA z dnia 29 maja 2008 r., sygn. I OSK 898/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec (spr.) Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia del. NSA Ewa Dzbeńska Protokolant Magdalena Cieślak po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2008r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 lutego 2007 sygn. akt II SA/Wa 2250/06 w sprawie ze skargi A. G. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji o wypowiedzeniu stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 lutego 2007 r., sygn. akt II SA/Wa 2250/06, oddalił skargę A. G. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] nr [...], w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji o wypowiedzeniu stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Minister Obrony Narodowej decyzją z dnia [...], nr [...], działając na podstawie art. 127 § 3 oraz art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., utrzymał w mocy swoją wcześniejszą decyzję z dnia [...], nr [...], którą odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia [...], nr [...], w przedmiocie wypowiedzenia A. G. stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej.

W uzasadnieniu decyzji wskazał, że na podstawie rozkazu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego nr [...] z dnia [...] lipca 2002 r., w sprawie zmian organizacyjnych w rejonowych bazach materiałowych, [...] Rejonowa Baza Materiałowa, w której A. G. pełnił zawodową służbę wojskową z dniem 31 grudnia 2003 r. uległa przeformowaniu w nową strukturę organizacyjną, wskutek czego zmniejszył się jej stan etatowy i brak było możliwości wyznaczenia go na inne stanowisko służbowe stosownie do posiadanego stopnia wojskowego oraz kwalifikacji zawodowych. Rozkaz ten był aktem, mocą którego dokonano przeformowania, nie zaś zapowiedzią przeformowania. W tym zakresie nie był wydany żaden inny akt. Ponieważ przeformowanie było procesem przekształceń w wielu płaszczyznach, powołany rozkaz określał początek i koniec tego procesu. Wydanie przez Szefa Sztabu Generalnego WP tego rozkazu było formalnym aktem przeformowania jednostki, powodującym zmniejszenie struktury organizacyjnej, co w efekcie doprowadziło do zmniejszenia jej stanu etatowego. W oparciu o ten rozkaz podjęto działania personalne zmierzające do przesunięć żołnierzy zawodowych na inne stanowiska służbowe, a w przypadku braku takich możliwości do wypowiedzenia stosunku służbowego. W przypadku A. G. brak było możliwości wyznaczenia go na inne stanowisko służbowe. Spełnione zostały zatem przesłanki określone w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 1997 r., Nr 10 poz. 55 z późn. zm.), uzasadniające wypowiedzenie mu stosunku służbowego. Powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 lipca 2001 r., sygn. akt II SA 2673/00 (LEX nr 77681), organ wskazał, że wypowiedzenia takiego można dokonać w trakcie likwidacji jednostki lub zmniejszenia jej stanu etatowego, a nie tylko po zakończeniu tych procesów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty