Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606507)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    28.05.2008

    Wyrok NSA z dnia 28 maja 2008 r., sygn. II OSK 346/08

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno /spr./ Sędziowie Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia NSA Jacek Hyla Protokolant Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta i Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 11 października 2007 r. sygn. akt II SA/Wr 326/07 w sprawie ze skargi Burmistrza Miasta i Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy S. nr [...] z dnia [...] w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy S. oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 11 października 2007 r., II SA/Wr 326/07 oddalił skargę Burmistrza Miasta i Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia [...], Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia nr [...] Burmistrza Miasta i Gminy S. z dnia [...] w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy S.. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że podziela pogląd organu nadzoru, że wskazane zarządzenie jest sprzeczne z prawem, a mianowicie z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 190, poz. 1606) oraz art. 88 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie m. in.: 1) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, 2) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych - wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 3a wymienionej ustawy - "Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa i podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, uwzględniając: 1) opis wyposażenia technicznego niezbędnego do realizacji zadań; 2) w przypadku zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - również miejsca odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, do których odpady mają być przekazywane." Zezwolenia, o których mowa w ust. 1 art. 7, udziela w drodze decyzji właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Mając na uwadze charakter upoważnienia zawartego w ust. 3a art. 7 powołanej ustawy, nie ulega wątpliwości, że właściwą formą prawną do określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o wydanie stosownego zezwolenia, jest zarządzenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W literaturze przedmiotu, odnoszącego się do stanu prawnego sprzed nowelizacji, dokonanej ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175. poz. 1458) opowiedziano się za stanowiskiem, że treścią takiego zarządzenia są wymagania tylko i wyłącznie dotyczące warunków technicznych świadczenia usług. W obowiązującym - w chwili wydania kwestionowanego zarządzenia - stanie prawnym taki pogląd jest nie do przyjęcia, gdyż do art. 7 ust. 3a dodany został pkt 2, który niewątpliwie wykracza poza określenie warunków technicznych (pkt 1), nakazując również uwzględnienie miejsc odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. Oznacza to, że zamieszczone w ust. 3a art. 7 upoważnienie (delegacja) dla organu wykonawczego gminy do określenia wymagań, jakie musi spełnić przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie, ma za zadanie uszczegółowić ustawę we wskazanym zakresie, normując nie tylko zagadnienia techniczne, ale również uwzględnienie specyfiki lokalnej oraz warunki i potrzeby gminy objęte wojewódzkim planem gospodarki odpadami. Tego rodzaju delegacja ustawowa zmierza do merytorycznego wykonania "przepisu szczególnego", tj. do wykonania upoważnienia zawartego w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Należy przy tym zaznaczyć, że istnienie ustawowej podstawy do podejmowania działań przez organ gminy, nie może jednakże samo w sobie przesądzać, że wydany akt jest prawem miejscowym. Dla kwalifikacji danego aktu, jako przepisu prawa miejscowego, przesądzające jest ustalenie charakteru norm prawnych i kształtowana przez te normy sytuacja prawna ich adresatów. W zakwestionowanym zarządzeniu, a właściwie w jego załączniku, Burmistrz Miasta i Gminy S. określił wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie. W § 2 zarządzenia zawarta została norma, w myśl której niewypełnienie któregokolwiek z wymagań zawartych w załączniku do zarządzenia stanowi podstawę do odmowy udzielenia zezwolenia. Oznacza to, że podstawą do wydania przedsiębiorcy negatywnej decyzji - odmowy wydania zezwolenia na świadczenie usług wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, będzie także okoliczność niespełnienia przez przedsiębiorcę wymogów przedmiotowego załącznika do zarządzenia. Podstawą zaś wydania wszelkich decyzji administracyjnych, zgodnie z art. 6 kpa, jest zawsze przepis prawa powszechnie obowiązującego. W art. 87 ust. 2 Konstytucji RP wskazane zostało, że źródłami prawa powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze działania organu, które je ustanowiły, są akty prawa miejscowego. Do aktów prawa miejscowego odnosi się również art. 94 Konstytucji RP, w myśl którego organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    • USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Art./§ 41
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    01.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 lipca 2025 r., sygn. III OSK 1146/22
    Czytaj więcej
    27.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2024 r., sygn. III OSK 4758/21
    Czytaj więcej
    14.11.2024
    Zasady tworzenia użytków ekologicznych - Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2024 r., sygn. III OSK 138/23
    Czytaj więcej
    11.07.2024 Obrót gospodarczy
    Wyrok SN z dnia 11 lipca 2024 r., sygn. II CSKP 427/22
    Czytaj więcej
    24.05.2024
    Zgodność lokalizacji fermy drobiu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - Wyrok NSA z dnia 24 maja 2024 r., sygn. III OSK 1936/22
    Czytaj więcej
    11.04.2023 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 2053/21
    Czytaj więcej
    22.02.2022
    Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2022 r., sygn. III OSK 186/21
    Czytaj więcej
    05.10.2021
    Wyrok NSA z dnia 5 października 2021 r., sygn. I GSK 406/21
    Czytaj więcej
    07.10.2020
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2020 r., sygn. II OSK 1610/18
    Czytaj więcej
    07.10.2020
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2020 r., sygn. II OSK 1608/18
    Czytaj więcej
    18.05.2020
    Wyrok NSA z dnia 18 maja 2020 r., sygn. II OSK 2710/19
    Czytaj więcej
    24.01.2020
    Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. II OSK 3964/19
    Czytaj więcej
    05.11.2019
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2019 r., sygn. II OSK 3136/17
    Czytaj więcej
    11.09.2019
    Wyrok NSA z dnia 11 września 2019 r., sygn. II OSK 2155/18
    Czytaj więcej
    11.09.2019
    Wyrok NSA z dnia 11 września 2019 r., sygn. II OSK 2174/18
    Czytaj więcej
    14.05.2019
    Wyrok NSA z dnia 14 maja 2019 r., sygn. II OSK 1675/17
    Czytaj więcej
    19.03.2019
    Postanowienie NSA z dnia 19 marca 2019 r., sygn. II OW 11/19
    Czytaj więcej
    20.02.2019
    Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. II OSK 823/17
    Czytaj więcej
    06.02.2019
    Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2019 r., sygn. II OSK 661/17
    Czytaj więcej
    20.11.2018
    Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2018 r., sygn. II OSK 2786/16
    Czytaj więcej
    09.05.2017
    Wyrok NSA z dnia 9 maja 2017 r., sygn. II OSK 1483/16
    Czytaj więcej
    10.11.2016
    Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2016 r., sygn. II OSK 1784/15
    Czytaj więcej
    25.10.2016
    Wyrok NSA z dnia 25 października 2016 r., sygn. II OSK 120/15
    Czytaj więcej
    28.06.2016
    Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2016 r., sygn. II OSK 2618/14
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.