Postanowienie NSA z dnia 11 marca 2008 r., sygn. II OSK 1818/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie sędzia NSA Alicja Plucińska -Filipowicz (spr.) sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 11 marca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej "[...]" Sp. z o.o. z siedzibą w P. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 września 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 1757/07 w sprawie ze skargi "[...]" Sp. z o.o. z siedzibą w P. na informację Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa z dnia [...] nr [...] w przedmiocie dyskwalifikacji materiału siewnego po ocenie polowej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie
Uzasadnienie
Pismem z dnia 1 sierpnia 2007 r., [...] sp. z o.o. w P. wniosła skargę na informację Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa z dnia [...] o dyskwalifikacji materiału siewnego po ocenie polowej. Skarżąca zarzuciła wydanie zaskarżonej informacji z naruszeniem:
1) przepisów prawa procesowego w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy - tj. art. 6, art. 7 i art. 107 kpa w związku z art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (Dz. U. Nr 137, poz. 1299, ze zm.) oraz art. 8 kpa i art. 10 kpa, oraz
2) przepisów prawa materialnego - poprzez błędne zastosowanie art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy o nasiennictwie oraz niezastosowanie art. 36 ust. 1 pkt 2a ustawy o nasiennictwie i § 10 załącznika nr 2 rozdział II rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących wytwarzania oraz jakości materiału siewnego (Dz. U. nr 29, poz. 189 ze zm.).
W uzasadnieniu skargi Spółka podniosła, że zaskarżone rozstrzygnięcie Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, mimo że zostało określone jako "informacja", to ze względu na charakter badanego rozstrzygnięcia powinno być uznane za decyzję administracyjną w rozumieniu art. 104 kpa. Dodatkowo Skarżąca podniosła, że zaświadczenie nie może być "ostateczne", gdyż jest pochodną istniejących faktów lub stanu prawnego i wraz z ich zmianą staje się nieaktualne i może być wydane nowe odpowiadające aktualnemu stanowi rzeczy. Skarżąca wskazała również, że charakter zaświadczenia posiadają wyłącznie rozstrzygnięcia organu szczebla wojewódzkiego, natomiast z przepisów ustawy nie wynika, że podobny charakter posiada informacja wydawana przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w trybie art. 52 ust. 3 ustawy o nasiennictwie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty