15.12.2008

Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2008 r., sygn. II OSK 1226/08

O potencjalnie korupcyjnym wykorzystywaniu mienia jednostki samorządowej przez radnego można mówić wtedy, gdy radny, uczestnicząc w pracach organów właściwej jednostki samorządu, może wpływać na treść uchwał i decyzji podejmowanych przez te organy (art. 24f ust. 1 u.s.g.).

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) sędzia del. WSA Izabela Ostrowska Protokolant Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 16 maja 2008 r. sygn. akt II SA/Ol 218/08 w sprawie ze skargi T. K. na uchwałę Rady Miejskiej w Szczytnie z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 maja 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę T. K. na uchwałę Rady Miejskiej w Szczytnie z dnia 6 lutego 2008 r., nr XII/129/08 w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że zaskarżoną uchwałą Rada Miejska w Szczytnie stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w Szczytnie T. K. z powodu naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego. Pismem z dnia 13 lutego 2008 r. T. K. wezwał Radę Miejską w Szczytnie do usunięcia naruszenia prawa, a następnie wniósł skargę do sądu administracyjnego. W uzasadnieniu skargi wskazał, iż nie prowadzi działalności gospodarczej na własny rachunek z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy miejskiej w Szczytnie. Podał, że prowadzi działalność w budynku przy ul. [...] w S.. Wpisy w ewidencji działalności gospodarczej ze wskazaniem lokalizacji tej działalności przy ul. [...] w S. zostały wprowadzone w okresie kontroli przeprowadzanej przez NFZ w zakładzie, z którym współpracuje na podstawie umowy kontraktowej ("[...]" sp. z o.o.). Powyższe związane było z techniczną kwestią wykazania ul. [...], jako miejsca wypisywania przez T. K. refundowanych przez NFZ recept, na potrzeby NFZ, i nie może samo w sobie stanowić dowodu na fakt prowadzenia przez skarżącego działalności gospodarczej w tymże miejscu. Zaznaczył także, iż nie ma i nigdy nie miał żadnej umowy z "[...]" sp. z o.o, w ramach której wynajmowałby lub dzierżawił od tego podmiotu jakiekolwiek pomieszczenie w budynku przy ul. [...] należącym do Miasta. Umowy kontraktowe na udzielanie świadczeń zdrowotnych, które jako lekarz ma zawarte z wymienioną firmą regulują, iż na czas jej trwania spółka "[...] " "udostępnia mu pomieszczenia, sprzęt i aparaturę medyczną będące w dyspozycji świadczeniobiorcy (tzn. "[...] "), niezbędne do prawidłowej realizacji przedmiotu umowy". Skarżący podniósł, że w jednym ze swych orzeczeń sąd administracyjny w szczególności zwrócił uwagę, że dyspozycja przepisu art. 25 b ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (analogiczne przepisy dla ustawy o samorządzie gminnym) wyraźnie wskazuje, że wykorzystanie mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat, musi pozostawać w związku funkcjonalnym z prowadzoną przez radnego działalnością gospodarczą. Z reguły nie ma takiego związku w sytuacji, gdy radny prowadzi działalność gospodarczą w formie świadczenia usług dla innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który to podmiot wykorzystuje w swojej działalności mienie powiatu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne