18.11.2008

Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. I OSK 1634/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędziowie NSA Irena Kamińska NSA Jerzy Stankowski Protokolant Edyta Pawlak po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 czerwca 2007 r. sygn. akt I SA/Wa 198/07 w sprawie ze skargi Z. S. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wznowienia postępowania w sprawie nabycia z mocy prawa przez gminę własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewoda Krośnieński decyzją z dnia [...] grudnia 1994 r. nr [...] stwierdził nabycie przez Gminę Jasło z mocy prawa, nieodpłatnie, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 ze zm.), własności nieruchomości oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki nr [...],[...] i [...] (drogi), w jednostce ewidencyjnej Jasło, obrębie Jareniówka. Decyzja stała się ostateczna w dniu [...] grudnia 1994 r.

Wnioskiem z dnia 26 sierpnia 2002 r. Z. S., powołując się na przepis art. 145 § 1 pkt 4 k.p.a., wystąpił o wznowienie postępowania w sprawie zakończonej powołaną decyzją komunalizacyjną. W wyniku rozpatrzenia wniosku Wojewoda Podkarpacki decyzją z dnia [...] października 2002 r. nr [...] odmówił wznowienia postępowania komunalizacyjnego. Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z dnia [...] stycznia 2003 r. nr [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 3 k.p.a., umorzyła postępowanie odwoławcze z odwołania Z. S. Na skutek skargi Z. S. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 25 października 2004 r. sygn. akt I SA/Wa 617/03 uchylił zaskarżoną decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji, na podstawie naruszenia przez organy administracji przepisów postępowania administracyjnego w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy. W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że obowiązkiem organu, do którego wpłynął wniosek o wznowienie postępowania, było sprawdzenie, czy Z. S. przysługuje przymiot strony dający legitymację do żądania wznowienia postępowania w sprawie stwierdzenia nabycia przez Gminę Jasło z mocy prawa nieodpłatnie własności przedmiotowych nieruchomości oraz czy wniosek o wznowienie postępowania został wniesiony w ustawowym terminie. Sąd wskazał, że materialnoprawną podstawą decyzji komunalizacyjnej są przepisy ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych i stosownie do przepisów tej ustawy postępowanie komunalizacyjne toczy się pomiędzy Skarbem Państwa i właściwą gminą, a inne podmioty mogą brać udział w postępowaniu, o ile wykażą tytuł prawnorzeczowy do nieruchomości będącej przedmiotem tego postępowania. Zdaniem Sądu, z akt sprawy nie wynikało, by organy ponad wszelką wątpliwość wykazały, że przedmiotowe działki w dniu 27 maja 1990 r., tj. w dniu wejścia w życie powołanej ustawy, stanowiły własność Skarbu Państwa, a dopiero jednoznaczne ustalenie tej kwestii stanowiłoby podstawę do uznania, że Z. S. nie posiadał interesu prawnego w postępowaniu dotyczącym komunalizacji nieruchomości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne