Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. I OSK 1840/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie NSA Irena Kamińska (spr.) NSA Jerzy Stankowski Protokolant Edyta Pawlak po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 872/07 w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta O. na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
I OSK 1840/07
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 26 czerwca 2007 r. oddalił skargę Prezydenta Miasta Opola na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lutego 2007 r. w przedmiocie odmowy udzielenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
W uzasadnieniu wyroku przedstawiono następujący stan faktyczny sprawy.
Dyrektor Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości postanowieniem z dnia [...] stycznia 2007r., po rozpatrzeniu wniosku Prezydenta Miasta Opola o nieodpłatne udzielenie informacji, odmówił udzielenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego o 454 osobach - pracownikach Urzędu Miasta Opola. Prezydent Miasta Opola wystąpił z tego rodzaju wnioskiem z uwagi na wejście w życie ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 169 poz. 1201) mocą, której nałożono obowiązek uzyskania danych o niekaralności pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. W uzasadnieniu postanowienia Dyrektor Biura wskazał, iż organy samorządu terytorialnego mają ograniczony dostęp do informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego. Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 24 maja 2000r. o Krajowym Rejestrze Karnym ( Dz. U. Nr 50, poz. 580 z późn. zm.) organy samorządu terytorialnego mogą uzyskać taką informację, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą nałożonych na nie zadań publicznych, określonych w ustawie. Mogą również, na zasadzie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym, uzyskać informacje w zakresie niezbędnym do zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Wobec Prezydenta Miasta Opola jako pracodawcy ma zastosowanie, jak wskazał Dyrektor, przepis art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym, zgodnie z którym pracodawcy samorządowi występujący do Krajowego Rejestru Karnego z zapytaniem o pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 169, poz. 1201) ponoszą opłatę za udzielenie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego, stosownie do art. 24 ust. 1 powołanej ustawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty