Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2008 r., sygn. II GSK 475/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz (spr.) Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Janusz Drachal Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 19 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A. M. S." S.A. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 10 grudnia 2007 r. sygn. akt VI SA/Wa 1709/07 w sprawie ze skargi "A. M. S." S.A. w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia 7 sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 10 grudnia
2007 r. o sygn. akt VI SA/Wa 1709/07 oddalił skargę A. M. S. S.A. z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] sierpnia 2007 r. Nr [...] odmawiającą wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celach reklamowych.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Spółka A. M. S., dalej spółka A. M., wystąpiła w dniu 6 marca 2006 r. z wnioskiem do Zarządu Dróg Miejskich w W. o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w rejonie ul. Wybrzeże Szczecińskie i ul. Ks. Kłopotowskiego od 1 czerwca 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. w celu umieszczenia obiektu reklamowego dwustronnego o łącznej powierzchni 34,22 m2.
Dyrektor ds. Zarządzania Dróg Miejskich działając na podstawie art. 19 ust. 5 i art. 39 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115) w decyzji z dnia 28 maja 2007 r. odmówił spółce A. M. wydania zezwolenia we wnioskowanym zakresie. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji stwierdził, że wnioskowana reklama jest adresowana do kierowców zaś pas drogowy przy ul. Wybrzeże Szczecińskie pełni ważna rolę w układzie komunikacyjnym Warszawy i charakteryzuje się wysokim natężeniem ruchu kołowego. Organ podniósł, że natężenie ruchu w porannym szczycie w tym miejscu wynosi 1020 pojazdów na godzinę, natomiast w szczycie popołudniowym 1969 pojazdów na godzinę. Dyrektor ds. Zarządzania Dróg Miejskich oparł swoje rozstrzygnięcie na materiale dowodowym obejmującym m.in.: protokół z kontroli w terenie, statystykę stanu ubezpieczeń drogowego m.st. W. w latach 2004-2006, Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005-2007-2013 Gambit 2005 przyjęty przez Radę Ministrów 19 kwietnia 2005 r., wyniki badań natężenia ruchu w porannym i popołudniowym szczycie opracowane przez Biuro Planowania Rozwoju W. S.A., opinię w sprawie zagrożeń dla kierujących pojazdami wynikających z umieszczenia reklam w pasach drogowych Warszawy opracowane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów - Pracownię Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz plan sytuacyjny spornej reklamy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty