Wyrok NSA z dnia 19 marca 2008 r., sygn. II GSK 427/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędziowie NSA Czesława Socha Krystyna Anna Stec (spr.) Protokolant Anna Fyda-Kawula po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Regionalnej Izby Obrachunkowej w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B. z dnia 10 lipca 2007 r. sygn. akt I SA/Bk 361/07 w sprawie ze skargi Rady Miasta B. P. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w B. z dnia [...] marca 2007 r. nr [...] w przedmiocie częściowego stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. wyrokiem z dnia 10 lipca 2007r., sygn. akt I SA/Bk 361/07 - po rozpoznaniu skargi Rady Miasta B. P. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w B. z dnia [...] marca 2007 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta B. P. nr [...] z dnia [...] lutego 2007 w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2007 - uchylił zaskarżoną uchwałę jako podjętą z istotnym naruszeniem prawa i określił, że nie może być ona wykonana.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy. Wraz ze złożeniem do RIO uchwały budżetowej Burmistrz Miasta B. P. wniósł o stwierdzenie jej nieważności, wskazując, że w przedmiotowej uchwale Rada Miejska w B. P. zmieniła - w stosunku do zaproponowanego przez Burmistrza projektu tej uchwały - zapis dotyczący zakresu upoważnienia do dokonywania zmian w budżecie oraz dokonała zmian polegających na zwiększeniu planu dochodów oraz zmniejszeniu planu wydatków - bez zgody Burmistrza - z naruszeniem art. 179 ustawy z 30 czerwca 2005 r. - o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) - dalej: u.f.p.
Rozpatrując sprawę Kolegium RIO uznało, że zmiana dotycząca zakresu upoważnienia Burmistrza do dokonywania zmian w budżecie, nie narusza prawa. Natomiast w kwestii naruszenia prawa poprzez wprowadzenie do projektu uchwały budżetowej zmian, na które nie wyraził zgody organ wykonawczy, Kolegium RIO stwierdziło, iż art. 183 ust. 2 u.f.p. nie jest swoistym lex specialis w stosunku do fundamentalnej reguły z art. 179 u.f.p., określającej wyłączność inicjatywy uchwałodawczej w zakresie budżetu, poza szczególnymi przypadkami, gdy może zostać "zastąpiona" jego zgodą na propozycję organu stanowiącego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty