Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2008 r., sygn. II FSK 1673/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Grzelak, Sędzia NSA: Włodzimierz Kubiak, Sędzia NSA: Jerzy Rypina (spr.), Protokolant Katarzyna Pawłowska, po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej G. Sp. z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 maja 2007 r. sygn. akt I SA/Gl 1409/06 w sprawie ze skargi G. Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 27 lipca 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od G. Sp. z o.o. w K. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 3.600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 maja 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę "G." sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 27 lipca 2006 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r.

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji stwierdził, że w pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę, iż prawomocnym wyrokiem z dnia 18 grudnia 2006 r. sygn. akt I SA/Gl 1195/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny dokonując kontroli prawidłowości rozliczenia podatkowe Spółki G. za 2000 r. odniósł się do części analogicznych zarzutów ponownie przedstawianych przez stronę skarżącą w niniejszej sprawie.

Przechodząc do oceny legalności zaskarżonej decyzji wskazał, że pierwszy ze spornych problemów wiązał się z różną oceną skutków wykonania usług marketingowych dla Z. "B." w Z . Dla rozstrzygnięcia sporu toczonego przez strony istotne znaczenie ma treść § 2 umowy łączącej kontrahentów. Wynikało z niej bowiem, iż "zleceniobiorca wystawia fakturę VAT za usługi marketingowe - jest to 3% prowizji od kwoty netto sprzedanego węgla. Kwota ta będzie każdorazowo uzgodniona przez strony". Mając na uwadze powyższe uzgodnienia uznał za trafne twierdzenie organów podatkowych, że w przypadku wykonania przez Spółkę G. usług marketingowych, podatnik jako zleceniobiorca jest zobowiązany do wystawienia na tę okoliczność faktury VAT. Z treści analizowanego zapisu wywieść też można, że wystawienie takiej faktury uzależnione jest jedynie od faktu wykonania usługi, a nie od porozumienia stron w tym zakresie. Natomiast, wbrew twierdzeniu zawartemu w skardze, uzgodnieniu stron podlegała jedynie kwota należna zleceniobiorcy za wykonaną usługę, a nie fakt jej odpłatności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne