Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2008 r., sygn. II FSK 638/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia WSA del. Hanna Kamińska (sprawozdawca), Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej H. W. i R. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 7 grudnia 2006 r. sygn. akt I SA/Go 1018/06 w sprawie ze skargi H. W. i R. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Z. z dnia 8 maja 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie podatku od nieruchomości 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od H. W. i R. W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Z. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, 3) zarządza zwrot na rzecz H. W. i R. W. ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim kwotę 301 (trzysta jeden) złotych tytułem nadpłaconego wpisu sądowego.
UZASADNIENIE
H. i R. W. wnieśli skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 7 grudnia 2006 r. I SA/Go 1018/06, którym Sąd oddalił ich skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Z. z dnia 8 maja 2006r. przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Zakwestionowany wyrok zapadł na tle następującego stanu faktycznego przyjętego przez Sąd I instancji:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Z. - dalej Kolegium albo SKO - decyzją z dnia 8 maja 2006 r. utrzymało w mocy decyzję wydaną przez ten sam organ w I instancji, tj., decyzję z dnia 7 marca 2006 r. o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji tegoż Kolegium z dnia 26 sierpnia 2004 r. utrzymującej w mocy decyzję Burmistrza K. z dnia 16 czerwca 2004r. ustalającą małżonkom H. i R. W. wysokość podatku od nieruchomości za październik, listopad i grudzień 2002 r. W uzasadnieniu decyzji SKO stwierdziło, że aktem notarialnym z dnia 27 września 2002 r., małżonkowie W. nabyli na własność od Agencji Mienia Wojskowego grunty położone w czterech miejscowościach gminy K. Postanowieniem z dnia 25 października 2002 r., Burmistrz K. wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w przedmiocie wymiaru podatku od nieruchomości za wyżej wymienione grunty i decyzją z dnia 16 czerwca 2004 r. ustalił podatnikom wymieniony podatek za październik, listopad i grudzień 2002 r., według stawki przewidzianej dla "gruntów pozostałych". SKO wskazało, że organ podatkowy wziął pod uwagę istniejące zapisy w ewidencji gruntów i budynków, zgodnie z którymi nabyte przez podatników grunty ujęte były jako : Tr - tereny różne , N - nieużytki oraz dr - drogi, a w dniu nabycia żadna z działek nie była sklasyfikowana w ewidencji jako grunty rolne (użytki rolne). SKO poinformowało, że sporne grunty zostały przekwalifikowane decyzjami Starosty K. z dnia 12 grudnia 2002 r. Według zmienionej klasyfikacji stanowią odpowiednio: pastwiska - Ps VI, nieużytki - N oraz drogi - dr. Podatnicy powołując się na fakt zmiany klasyfikacji gruntów wystąpili z wnioskiem o wznowienie postępowania w przedmiocie podatku od nieruchomości, ustalonego za ostatni kwartał 2002 r., żądając uchylenia ostatecznej decyzji podatkowej na podstawie art. 240 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm) - dalej Ordynacja, z uwagi na wyjście na jaw, po wydaniu decyzji o podatku od nieruchomości, istotnych dla sprawy okoliczności faktycznych i dowodów istniejących w dniu jej wydania, a nieznanych organowi podatkowemu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty