Wyrok NSA z dnia 21 maja 2007 r., sygn. I OSK 1099/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Jolanta Rajewska, Sędziowie Irena Kamińska, Joanna Runge - Lissowska (spr.), Protokolant Tomasz Zieliński, po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Marka K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2006 r. sygn. akt II SA/Wa 347/06 w sprawie ze skargi Marka K. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 grudnia 2005 r. (...) w przedmiocie wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2006 r. II SA/Wa 347/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Marka K. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 grudnia 2005 r. (...), którą utrzymana została w mocy decyzja tegoż organu z dnia 15 lipca 2005 r. (...) o wypowiedzeniu Markowi K. stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej. Wypowiedzenia dokonano na podstawie art. 114 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych /Dz.U. nr 179 poz. 1750 ze zm./ z powodu likwidacji stanowiska służbowego i braku możliwości wyznaczenia na inne, odpowiadające kwalifikacjom. W uzasadnieniu wyroku Sąd podkreślił, że art. 114 ust. 2 o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych zawiera dwie przesłanki, które mogą wystąpić łącznie, aby doszło do skutecznego i zgodnego z prawem wypowiedzenia stosunku służbowego - likwidacja stanowiska służbowego oraz brak możliwości wyznaczenia na inne adekwatne stanowisko i stwierdził, że bezspornym w sprawie jest, że stanowisko służbowe jakie zajmował Marek K. uległo likwidacji z dniem 30 czerwca 2005 r. /wykaz zmian z 30 maja 2005 r. do Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji MON/ i że należy podzielić stanowisko organu o braku możliwości wyznaczenia na inne stanowisko /pismo Podsekretarza Stanu z 7 czerwca 2005 r. skierowane do Dyrektora Departamentu Kadr Szkolenia Wojskowego MON o braku możliwości wyznaczenia na inne stanowisko, pismo Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji MON z 2 czerwca 2005 r. o ocenie tej możliwości/. Wojewódzki Sąd wyjaśnił, że wypowiedzenia stosunku służbowego dokonał Minister Obrony Narodowej, który jako organ wyłącznie właściwy w sprawie /art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy/ jest obowiązany posiadać i dysponować danymi dotyczącymi ilości etatowych i wakujących stanowisk, dlatego też innej ocenie w zakresie staranności organu podlegają działania Ministra dotyczące możliwości zatrudniania na odpowiednim stanowisku, uznał że organ zasadnie przyjął, że nie było tej możliwości. Nadto, odnosząc się do zarzutów skargi, Sąd podniósł, że w sprawie miał zastosowanie art. 114 ust. 2, a nie art. 111 pkt 7 cytowanej wyżej ustawy, który dotyczy sytuacji odmowy przyjęcia innego stanowiska oraz że skarżący nabył prawo do emerytury i nie jest pozbawiony możliwości utrzymania siebie i rodziny.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty