Wyrok NSA z dnia 6 wrzenia 2007 r., sygn. I OSK 909/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie NSA Joanna Banasiewicz Jan Paweł Tarno (spr.) Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 6 września 2007r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 20 marca 2007 r. sygn. akt II SA/Ol 588/06 w sprawie ze skargi D. G. na decyzję Rektora Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji o przyjęciu na studia niestacjonarne oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 20 marca 2007 r., II SA/Ol 588/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę D. G. na decyzję Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z [...], nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji o przyjęciu na studia niestacjonarne. W uzasadnieniu stwierdził, że jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm. zwaną dalej: ustawą p.s.w.) uczelnia publiczna jest uczelnią utworzoną przez państwo reprezentowane przez właściwy organ władzy lub administracji publicznej. Uczelnia jest autonomiczna we wszelkich obszarach swojego działania na zasadach określonych w ustawie (art. 4 ust. 1 ustawy p.s.w.). Uczelnia publiczna nie jest zatem organem administracji publicznej, a jedynie jednostką organizacyjną nie będącą organem państwowym ani samorządowym, która została powołana do wykonywania zadań publicznych i jest uprawniona do nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych (por. wyrok NSA z 12 czerwca 2001 r. sygn. akt I SA 2521/00, niepubl.). Jak wynika z § 1 ust. 5 Statutu Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie nadanego uchwałą Nr 31 Senatu UWM w Olsztynie z 7 lipca 2000r., Uniwersytet Warmińsko - Mazurski jest uczelnią państwową. Ta specyficzna pozycja uczelni państwowej określanej w nauce prawa "zakładem administracyjnym" powoduje, iż ustawodawca w art. 207 ust. 1 ustawy p.s.w. dokonał zapisu o odpowiednim stosowaniu przepisów kpa m.in. do decyzji podejmowanych przez organy uczelni w indywidualnych sprawach, a także w sprawach nadzoru nad działalnością uczelnianych organizacji studenckich oraz samorządu studenckiego, jak również przepisy o zaskarżaniu decyzji do sądu administracyjnego. Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa sądowoadministracyjnego (wyrok NSA z 25 czerwca 2002 r. sygn. I SA 106/02, niepubl., wyrok NSA z 12 czerwca 2001 r. sygn. I SA 2521/00, niepubl.) odpowiednie stosowanie przepisów kpa ma zapewnić tylko minimum procedury, niezbędne dla załatwienia sprawy i zachowania uprawnień strony, przy uwzględnieniu specyfiki szkoły wyższej i przyjętych w niej zasadach komunikowania o rozstrzygnięciach organów uczelni. W ramach tej odpowiedniości nie sposób jest oczekiwać, aby niezależnie od kierunku kształcenia szkoła publiczna działała tak, jak organ administracji publicznej, gdyż została powołana do zupełnie innych zadań, których zakres wynika z art. 4 ustawy p.s.w. Tylko z uwagi na tę specyfikę uczelni publicznej i odpowiednie stosowanie Kpa zapis umieszczony na wniosku D. G. z 12 listopada 2005r. przez Prodziekana Wydziału Prawa i Administracji, który wyraził zgodę na jej przyjęcie na l rok studiów uznano za decyzję administracyjną, która została skarżącej ustnie zakomunikowana.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty