24.08.2007

Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2007 r., sygn. II OSK 1145/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Maria Rzążewska Sędziowie Zdzisław Kostka Ludwik Żukowski ( spr.) Protokolant Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 24 sierpnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Spółki z o.o. P. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. sygn. akt VII SA/Wa 727/05 w sprawie ze skargi Spółki z o.o. S. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (zwany dalej WSA Sądem lub Sądem pierwszej instancji) wyrokiem z dnia 27 kwietnia 2006r., sygn. akt VII SA/Wa 727/05 uwzględnił skargę złożoną przez S. Sp. z o .o . z siedzibą w Warszawie w związku z czym uchylił decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 22 lipca 1999 r. nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza Miasta i Gminy Ł. z dnia 11 grudnia 1998 r. nr [...] o pozwoleniu na budowę i zatwierdzeniu projektu budowlanego dla P. Sp. z o .o . z siedzibą w P. w zakresie budowy stacji paliw na działkach o numerach ewidencyjnych [...], położonych w Ł., przy zbiegu ulic K. i W. Zawarte w uzasadnieniu główne motywy rozstrzygnięcia były następujące: wedle oceny Sądu skarga zasługiwała na uwzględnienie jakkolwiek z innych przyczyn aniżeli wskazane przez skarżącą S. Sp. z o .o . Decyzja organu odwoławczego wydana została z oczywistym naruszeniem art. 7, art. 77 § 1 i art. 80 w zw. z art. 138 § 1 k.p.a ., gdyż wydano ją na podstawie niekompletnego materiału dowodowego. Akta administracyjne stanowiące podstawę wydania decyzji nie zawierały podstawowego dla wyniku sprawy dokumentu, jakim jest projekt budowlany zatwierdzony decyzją organu pierwszej instancji. Jak wynika z ustaleń Sądu pierwszej instancji, projekt budowlany został przekazany przez organ pierwszej instancji Wojewodzie Mazowieckiemu wraz z odwołaniem i pozostałymi dokumentami, jednakże poczynając od tej czynności organ odwoławczy nie był w stanie ustalić co się z tym dokumentem stało. Pomimo zobowiązania Wojewody Mazowieckiego do uzupełnienia akt sprawy poprzez nadesłanie projektu budowlanego w oryginale lub w kopii postanowieniem WSA z dnia 6 lipca 2005 r., sygn. akt VII SA/Wa 727/05 oraz kierowanymi do tego organu wezwaniami sądu (pisma z 22 lipca 2005 r. i 7 września 2005 r.) akta administracyjne nie zostały uzupełnione. Rażące braki w materiale dowodowym, który organ odwoławczy przedstawił jako podstawę wydanej decyzji ostatecznej nakazywały uznanie, że zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem prawa, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Naruszając obowiązek zebrania i rozpatrzenia całego materiału dowodowego i dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy, organ odwoławczy, zobowiązany do merytorycznego ponownego jej rozpatrzenia, naruszył przepisy postępowania w stopniu uzasadniającym uchylenie zaskarżonej decyzji. We wskazaniach co do dalszego postępowania Sąd zobowiązał Wojewodę Mazowieckiego do uzupełnienia materiału dowodowego przy ponownym rozpatrywaniu odwołania o projekt budowlany zatwierdzony decyzją organu pierwszej instancji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne