23.02.2007 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2007 r., sygn. I OSK 553/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędziowie NSA Wojciech Chróścielewski (spr.) Joanna Runge-Lissowska Protokolant Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2005 r. sygn. akt VI SA/Wa 1175/05 w sprawie ze skargi G. S.A. z siedziba w [...] na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany decyzji ostatecznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza na rzecz G. S.A. z siedziba w [...] od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji kwotę 197 zł (sto dziewięćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 15 grudnia 2005 r., VI SA/Wa 1175/05 uchylił zaskarżoną przez G. SA z siedzibą w [...] decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...], nr [...] wydaną w przedmiocie zmiany decyzji ostatecznej, oraz utrzymaną nią w mocy decyzję z dnia [...] nr [...].

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy. Zaskarżoną decyzją Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia [...] odmawiającą zmiany w trybie art. 154 § 1 k.p.a. decyzji z dnia 28 czerwca 2004 r. o odmowie zgody na uprzywilejowanie w ruchu drogowym trzech pojazdów pogotowia gazowego należących do firmy P. S.A. (obecnie G. S.A.). W uzasadnieniu decyzji z dnia [...] organ wskazał, że dystrybucja paliw nie jest działaniem związanym z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego, do którego konieczne jest posiadanie pojazdów uprzywilejowanych w ruchu. Uznał też, że pojazdy wnioskodawcy nie są używane stale i bezpośrednio w związku z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego, zatem nie spełniają wymogów z art. 53 ust. 1 pkt 12 Prawa o ruchu drogowym, bowiem uprzywilejowane mogą być tylko pojazdy wykorzystywane stale i bezpośrednio do ratowania życia i zdrowia ludzkiego. Decyzja ta została utrzymana w mocy zaskarżoną decyzją z [...] Minister powołał się w niej na negatywne opinie komendantów Policji i wskazał, że nie każda działalność pogotowia gazowego służy do bezpośredniego ratowania życia i zdrowia ludzkiego. Powołał się też na linię orzeczniczą NSA wskazującą na konieczność zawężenia kategorii pojazdów uprzywilejowanych w ruchu. Uznał, że zwiększanie liczby pojazdów uprzywilejowanych wpływa na wzrost zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W decyzji uznaniowej ma on prawo wyboru rozstrzygnięcia, a w rozpatrywanej sprawie nie zostały spełnione przesłanki z art. 53 ust. 1 pkt 12 prawa o ruchu drogowym. Wskazał też, że nie uwzględnił stanowiska Komendanta Policji w [...], gdyż na terenie województwa [...] prowadzi działalność D., która ma pojazdy pogotowia gazowego uprzywilejowane w ruchu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne