01.03.2007 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 1 marca 2007 r., sygn. I OSK 551/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA: Elżbieta Stebnicka (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Borowiec Małgorzata Pocztarek Protokolant Justyna Nawrocka po rozpoznaniu w dniu 1 marca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 grudnia 2005 r. sygn. akt VI SA/Wa 1297/05 w sprawie ze skargi B. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nałożenia kary za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

UZASADNIENIE:

Wyrokiem z dnia 22 grudnia 2005 r., sygn. akt VI SA/Wa 1297/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę B. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...], nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w [...] z dnia [...] nakładającą na przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe B. S. z siedzibą w [...] karę pieniężną za przejazd bez zezwolenia pojazdem nienormatywnym na trasie z miejscowości [...] do [...].

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny. W dniu 24 września 2002 r. na drodze wojewódzkiej nr 631 w miejscowości [...] przeprowadzono kontrolę pojazdu składającego się z ciągnika marki MERCEDES - BENZ nr rej. [...] i naczepy marki SCHWARZMULLER 2A 3SHS E nr rej. [...], stanowiącego własność B. S.. W wyniku tej kontroli po dokonaniu ważenia stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku:

1) na drugą oś pojedynczą pojazdu, bowiem przy dopuszczalnym nacisku 80 kN stwierdzono nacisk 101,61 kN, a więc przekroczenie wynosiło 21,61 kN;

2) na trzecią składową oś pojazdu, przy rozstawie osi powyżej 1,30 do 2,00 m, albowiem przy dopuszczalnym nacisku 72,50 kN stwierdzono nacisk 78,92 kN, a wiec przekroczenie wynosiło 6,42 kN;

3) oraz na czwartą składową oś pojazdu, przy rozstawie osi powyżej 1,30 do 2,00 m, albowiem przy dopuszczalnym nacisku 72,50 kN, natomiast podczas kontroli stwierdzono nacisk 76,81 kN, a więc przekroczenie wynosiło 4,31 kN. W związku ze stwierdzeniem powyższych naruszeń i jednoczesnym brakiem zezwolenia na poruszanie się pojazdem nienormatywnym Dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Miejskich decyzją z dnia [...] nałożył na B. S. karę pieniężną w wysokości 9960,00 zł. Decyzja ta następnie została utrzymana w mocy przez organ drugiej instancji tj. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...]. Powyższe decyzje B. S. zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. We wniesionej skardze podkreślił, iż kontrolowany kierowca nie został przed rozpoczęciem czynności kontrolnych poinformowany o technice najeżdżania pojazdem na wagi i zjeżdżania z nich, nie poinformowano go także o przysługującym mu prawie sprawdzenia zgodności numerów fabrycznych wag ze świadectwami legalizacji, a ponadto nie sporządzono protokołu z pomiaru równości terenu na stanowisku do ważenia pojazdu. Kierowca nie otrzymał kopii protokołu, a z oświadczeniem i pouczeniem znajdującym się na końcu protokołu zatrzymania i kontroli zapoznał się, gdy podpisywał ten protokół już po zakończeniu wszystkich czynności kontrolnych. Ponadto skarżący zauważył, iż w chwili wydawania przez organ pierwszej instancji decyzji nie istniały jeszcze prawnie wiążące przepisy procedury pomiaru wagi pojazdu, a zatem decyzja ta została wydana z rażącym naruszeniem prawa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne