Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2007 r., sygn. I OSK 1163/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie Jolanta Rajewska (spr.) NSA Leszek Włoskiewicz Protokolant Barbara Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 kwietnia 2006 r. sygn. akt IV SA/Po 930/04 w sprawie ze skargi L. F. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podwyższonej opłaty drogowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od L. F. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w [...] kwotę 600 (sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 20 kwietnia 2006 r., sygn. akt IV SA/Po 930/04, oddalił skargę L. F. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia [...] w przedmiocie podwyższonej opłaty drogowej. Wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy.
W dniu 25 października 2001 r. funkcjonariusze Urzędu Celnego w [...] na przejściu granicznym w [...] przeprowadzili kontrolę wyjeżdżającego z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pojazdu marki SCANIA, o numerze rejestracyjnym [...], wraz z naczepą marki KOGEL, o numerze rejestracyjnym [...], należącego do L. F., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą L.F. I. W wyniku pomiaru obciążenia samochodu stwierdzono przekroczenie dozwolonego nacisku drugiej osi pojedynczej o 11,71 kN oraz piątej osi składowej osi wielokrotnej o 32 kN. W związku z tym oraz z uwagi na brak zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym po drodze publicznej Dyrektor Urzędu Celnego w [...] decyzją z dnia [...] obciążył L. F. podwyższoną opłatą drogową w wysokości 6 359,38 zł.
W odwołaniu L. F. stwierdził, że ponad 100 razy przewoził takie same towary, które zawsze były ładowane według takiego samego schematu. Dotychczasowe kontrole nigdy nie wykazały przekroczenia dopuszczalnych normatywów tak załadowanych pojazdów. Wyniki obecnego ważenia muszą być zatem błędne, zwłaszcza, że - w ocenie odwołującego - w zestawie o amortyzacji i resorowaniu pneumatycznym nie jest możliwe przekroczenie nacisków na oś tylną naczepy i jednocześnie na oś ciągnącą. Ponadto kierowcy odmówiono powtórnego ważenia pojazdu. Wynik pomiaru, bez jego weryfikacji, nie może być uznany za wiarygodny. Dlatego niezbędne jest powołanie eksperta mogącego ustalić stan faktyczny i zasadność nałożonej opłaty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty