Wyrok NSA z dnia 26 września 2007 r., sygn. II OSK 1150/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Maria Rzążewska (spr.) Sędziowie Krystyna Borkowska Teresa Kobylecka Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 26 września 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej ze skargi kasacyjnej Spółki Akcyjnej O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 kwietnia 2006 r. sygn. akt II SA/Gl 702/05 w sprawie ze skargi Spółki Akcyjnej O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zanieczyszczenia powierzchni ziemi oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 kwietnia 2006r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w powołaniu na art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a.", oddalił skargę O. S.A. w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] utrzymującą w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] Nr [...] odrzucającą zgłoszenie O. S.A. w P. zanieczyszczenia przez C. S.A. powierzchni ziemi na terenie nieruchomości położonej w K. przy ul. [...] na działce nr ew. [...] z obrębu K.
W uzasadnieniu wyroku Sąd odwołując się do treści art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085 ze zm.) zwanej dalej "ustawą" uznał, że pierwszorzędne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy miała okoliczność, czy skarżąca, jako podmiot dokonujący zgłoszenia w trybie tego artykułu jest "innym podmiotem" w stosunku do tego, który spowodował zanieczyszczenie. Powołując fakt połączenia M. i P S.A. z C. S.A. przez przeniesienie całego majątku C. S.A. na P. S.A., a następnie zmiany firmy spółki na P. S.A. i wykreślenia z rejestru C. S.A. w dniu [...]. Sąd wskazał, że w myśl obowiązującego wówczas art. 465 § 3 k.h. z chwilą wykreślenia spółki przejętej, spółka przejmująca wstąpiła we wszystkie jej prawa i obowiązki w drodze sukcesji uniwersalnej. Według ukształtowanej linii orzecznictwa sukcesja ta wywoływała skutki także w sferze praw i obowiązków publicznoprawnych. Przepis art. 463 k.h. był bowiem normą ustrojową dla spółek akcyjnych, sytuującą je w całym systemie prawnym, stąd jeżeli mówi o wstąpieniu spółki przejmującej we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejętej to nie ma powodów do ograniczania jej zasięgu tylko do zakresu stosunków cywilnoprawnych. Teza ta znajduje potwierdzenie także w literalnym brzmieniu art. 465 § 3 k.h., w którym nie było wyłączenia w zakresie praw i obowiązków o charakterze publicznoprawnym. W ocenie Sądu I instancji zasada sukcesji uniwersalnej należy do istoty łączenia się spółek, zaś sukcesja administracyjna jest elementem sukcesji uniwersalnej. Co prawda doktryna prawa administracyjnego przyjmuje zakaz sukcesji na płaszczyźnie prawa publicznego, lecz jednocześnie podkreśla, że od tej zasady ustawodawca wprowadził określone wyjątki kierując się bezpieczeństwem obrotu prawnego. Takimi wyjątkami są właśnie przepisy regulujące łączenie się spółek, tj. art. 465 § 3 k.h., a obecnie art. 494 k.s.h.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty