Wyrok NSA z dnia 6 września 2007 r., sygn. II OSK 1180/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Barbara Adamiak Jerzy Krupiński ( spr.) Protokolant Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 6 września 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 maja 2006 r. sygn. akt VII SA/Wa 905/05 w sprawie ze skargi L. K. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 maja 2006 r., sygn. akt VII SA/Wa 905/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi L. K., utrzymał w mocy decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]., utrzymującą w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]., nr [...], odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w O. z dnia [...] wydanej w przedmiocie skierowanego do skarżącej, nakazu rozbiórki zadaszenia z bramami opuszczanymi, dobudowanymi do pawilonu handlowego, położonego na działkach [...] w S., przy ul. K.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymując w mocy decyzję odmawiającą stwierdzenia nieważności wzmiankowanej decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w O. z dnia [...] wskazał, iż sporną decyzją nakazano skarżącej rozbiórkę stałego zadaszenia z bramami opuszczanymi, dobudowanego do istniejącego pawilonu handlowego bez właściwego pozwolenia na budowę. Wskazał też, iż we wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji zarzucono, że decyzja nakazująca rozbiórkę jest decyzją przedwczesną, bowiem nie przeprowadzono właściwego postępowania dowodowego, a ponadto zarzucono naruszenie art. 48 Prawa budowlanego - na skutek nieustalenia charakteru obiektu, którego nakaz dotyczy. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego wskazał, iż zasadniczą kwestią w sprawie było ustalenie, czy wykonane roboty wymagały pozwolenia na budowę oraz czy zaistniały okoliczności uzasadniające zastosowanie art. 49 Prawa budowlanego i tym samym wyłączenie obiektu spod obowiązku rozbiórki. Zdaniem organu odwoławczego wykonane roboty takiemu wyłączeniu nie podlegały, a konsekwencją tego było zaakceptowanie orzeczenia nakazu rozbiórki w sytuacji ich wykonania bez odpowiedniego pozwolenia. Organ przyjął, że przedmiotowe zadaszenie zostało zrealizowane po 18 września 2001 r., co uzasadnia stwierdzenie, iż decyzja, co do której wystąpiono z żądaniem stwierdzenia nieważności, nie naruszała art. 49 Prawa budowlanego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty