Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2007 r., sygn. II OSK 907/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Rzążewska Sędzia NSA Henryk Ożóg /spr./ Sędzia NSA Bożena Walentynowicz Protokolant Anna Jusińska po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2007r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 8 marca 2006 r., sygn. akt II SA/Go 909/05 w sprawie ze skargi P. S. A z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Z. z dnia [...] września 2005 r., nr [...] w przedmiocie odrzucenia zgłoszenia zanieczyszczenia ziemi 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gorzowie Wielkopolskim, 2. zasądza od P. S. A z siedzibą w P. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Z. kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] czerwca 2005 r. Nr [...], Starosta Powiatu Ż. działając na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2001r. Nr 100, poz. 1085 ze zm. dalej ustawa o wprowadzeniu ustawy Prawo ochrony środowiska.), art. 110 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 ze zm.; dalej ustawa Prawo ochrony środowiska) oraz art. 104 kpa odmówił przyjęcia zgłoszenia P. S.A. do rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby, zanieczyszczenia powierzchni ziemi na nieruchomościach położonych w miejscowości L. Stacja Paliw nr 591 i nr 1115.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, ze w dniu 2 lipca 2004 r. wpłynął do Starosty Powiatu w Ż. wniosek w sprawie zgłoszenia zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Wnioskodawca stwierdził, że zanieczyszczenie gruntu na terenie Stacji Paliw nr 591 i nr 1115, położonych w miejscowości L., spowodowane zostało przez inny podmiot tj. C. S.A, spółkę wykreśloną z rejestru handlowego z dniem 7 września 1999 r. Zatem w sprawie decydujące znaczenie ma ustalenie czy P. S.A. jest innym podmiotem niż C. S.A., czy też jest jego następcą prawnym. Zgodnie z opinią Departamentu Prawnego w Ministerstwie Skarbu Państwa dotyczącą następstwa prawnego P. S.A. po C. S.A. "przejście praw i obowiązków spółki przejętej na spółkę przejmującą stanowi sukcesję uniwersalną obejmującą wszystkie prawa i obowiązki podmiotu przejętego, co oznacza, iż w wyniku połączenia spółek P. S.A. stał się następcą prawnym C. S.A." Zatem zanieczyszczenie gruntu na terenie Stacji Paliw nr 591 i nr 1115, położonych w L. nie było spowodowane przez inny podmiot. W związku z tym obowiązek rekultywacji spoczywa na P. S.A. z siedzibą w P.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty