21.12.2007

Postanowienie NSA z dnia 21 grudnia 2007 r., sygn. I OZ 972/07

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Irena Kamińska po rozpoznaniu w dniu 21 grudnia 2007 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 października 2007 r. sygn. akt II SA/Wa 1552/06 w przedmiocie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. w W. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] nr [...] w przedmiocie udostępnienia danych osobowych postanawia: oddalić zażalenie.

 

UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 17 października 2007 r. wstrzymał wykonanie decyzji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] o udostępnieniu Komendantowi Straży Miejskiej danych osobowych jednego z abonentów. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że Sąd ten rozpoznawał już wniosek skarżącego o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, odmawiając mu wstrzymania wykonania przedmiotowego aktu. Na skutek złożonego przez skarżącego zażalenia Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że Sąd I instancji powinien przy rozpoznawaniu wniosku tego rodzaju uwzględnić wszystkie okoliczności sprawy podniesione w nim przez stronę skarżącą. W związku z tym, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozpoznając po raz kolejny wniosek o wstrzymanie wykonania kwestionowanej decyzji, uznał mając na uwadze wskazania Naczelnego Sądu Administracyjnego, że zarówno okoliczności sprawy, jak i argumenty powołane przez pełnomocnika strony skarżącej w zażaleniu z dnia 22 maja 2007 r. uprawdopodabniają potrzebę wstrzymania zaskarżonego do Sądu aktu. W uzasadnieniu postanowienia z dnia 17 października 2007 r. Sąd I instancji wskazał, że relacje pomiędzy podmiotem gospodarczym, a jego kontrahentami, w tym i abonentami, łączą zazwyczaj nie tylko powadzone transakcje handlowe, ale również zaufanie i pewność w zakresie ochrony szczegółowych informacji związanych z daną umową. Utrata bądź brak zaufania ze strony aktualnych oraz potencjalnych klientów dla przedsiębiorcy może oznaczać ograniczenie lub zmniejszenie przychodu, niemniej jednak szkody materialne powstałe z powodu doznanego uszczerbku na wizerunku i marce są trudne do oszacowania. Opinia o skarżącym jako przedsiębiorcy rozporządzającym danymi osobowymi swoich klientów wbrew obowiązującym przepisom prawa może mieć poważne konsekwencje dla strony skarżącej, przekładające się na wysokość zysków z prowadzonej działalności. Dodatkowo Sąd I instancji wyjaśniał, iż faktu przekazania danych osobowych przez stronę skarżącą straży miejskiej, nie będzie można skutecznie i w całości anulować. Nawet ewentualne późniejsze nakazanie usunięcia takich danych z bazy straży miejskiej nie wyeliminuje bowiem czynności już podjętych przez straż miejską, a związanych z prowadzeniem postępowania, na potrzeby którego zażądano udostępnienia danych abonenta. Możliwość wyrządzenia znacznej szkody, nawet pomimo braku chociażby szacunkowego podania jej kwoty, w obecnej sytuacji gospodarczej związanej z konkurencją na rynku telekomunikacyjnym i walką o nowych klientów, oraz wykorzystanie danych i związany z tym brak możliwości odwrócenia skutków ich wykorzystania, stanowią wystarczającą przesłankę wstrzymania wykonania decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne