20.11.2007

Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2007 r., sygn. I GSK 200/07

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędziowie NSA Kazimierz Brzeziński (spr.) Jan Kacprzak Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Wł. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 25 października 2006 r. sygn. akt III SA/Łd 33/06 w sprawie ze skargi W. L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Ł.. 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Ł.i na rzecz Wł. L. kwotę 550 (pięćset pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

 

UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. wyrokiem z dnia 25 października 2006 r. sygn. akt III SA/Łd 33/06 po rozpoznaniu sprawy ze skargi W. L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] listopada 2005 r. Nr [...] oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że w dniu [...] grudnia 2002 r. W. L. zgłosił do procedury dopuszczenia do obrotu towar opisany jako samochód ciężarowy, używany, marki "Ford Transit" 260S, deklarując wartość celną tego pojazdu w kwocie 7.330,00 EUR oraz kod Taryfy celnej PCN 8704 21 99 9 właściwy dla pojazdów samochodowych do transportu towarowego.

Decyzją z dnia [...] stycznia 2003 r. Naczelnik Urzędu Celnego I w Ł. uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe i zaklasyfikował sprowadzony pojazd do kodu PCN 8703 32 90 1, właściwego dla pojazdów samochodowych i innych pojazdów mechanicznych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi i określił wartość celną tego pojazdu na podstawie art. 29 § 1 w związku z art. 23 § 7 Kodeksu celnego na kwotę 41.421,00 PLN (10.362,74 EUR).

Po rozpatrzeniu odwołania W. L., Dyrektor Izby Celnej w Ł. decyzją z dnia [...] maja 2003 r. Nr [...] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję, podzielając stanowisko organu I instancji, że sprowadzony pojazd należy klasyfikować do kodu PCN 8703 32 90 1 Taryfy celnej. Podkreślił, że o wyborze właściwej pozycji PCN decyduje główna funkcja pojazdu, która wynika m.in. z jego budowy i wyposażenia. Różnica między przeznaczeniem samochodów klasyfikowanych do pozycji 8703 i 8704 Taryfy celnej polega na tym, że pojazdy samochodowe z pozycji 8704 służą do transportu towarowego, nie służą natomiast do przewozu osób. Zaś pojazdy samochodowe z pozycji 8703 służą zasadniczo do przewozu osób, to znaczy, że podstawowym, najważniejszym, ale nie jedynym ich przeznaczeniem jest przewóz osób, ale można nimi przewozić również towary bez konieczności zmiany konstrukcji pojazdu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty