12.06.2007 Podatki

Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2007 r., sygn. II FSK 789/06

Istnienie i przyznanie danemu podmiotowi przymiotu jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej zależy nie tylko od przepisów regulujących jego status, ale także jego konstrukcji organizacyjnoprawnej /odrębność majątkowa, organy zarządzające, odrębność siedziby i adresu, odrębność zakładu pracy, statut, odrębność finansowo-księgowa itd./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Edyta Anyżewska, Sędzia NSA Stefan Babiarz (spr.), Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 20 lutego 2006 r. sygn. akt I SA/Wr 1012/05 w sprawie ze skargi Placówki Oświatowej "GM - Instytut Zarządzania Strategicznego" w J.-G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 4 sierpnia 2005 r. (...) w przedmiocie odmowy nadania numeru identyfikacji podatkowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z dnia 20 lutego 2006 r., I SA/Wr 1012/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 4 sierpnia 2005 r., (...) w przedmiocie odmowy nadania numeru identyfikacji podatkowej.

2. Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że zaskarżona decyzja utrzymała w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w J.-G. z dnia 28 kwietnia 2005 r., (...), którą odmówiono nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej Placówce Oświatowej "GM - Instytut Zarządzania Strategicznego" przy ulicy K. 42 w J.-G. /zwanej dalej placówką/. Organ I instancji powołał się na art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników /Dz.U. 2004 nr 269 poz. 2681 ze zm./ - zwanej dalej u. ew. pod. i stwierdził, że Mirosław G. - założyciel placówki zarejestrował już wcześniej działalność gospodarczą w zakresie usług konsultingowych, marketingowych, szkoleniowych, obrotu nieruchomościami, pośrednictwa handlowo-usługowego, baru, gabinetu kosmetycznego, usług hotelarskich oraz importu i eksportu towarów nie objętych koncesją pod firmą "GM" w J.-G. przy ul. M. 22/19, wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Miejskim w J.-G. pod numerem 16582/98. Uzyskał wówczas numer statystyczny Regon (...) i numer NIP (...). Jako rozszerzenie tej działalności należy traktować założenie przez niego, jako osobę prowadzącą Placówkę Oświatową "GM Instytut Zarządzania Strategicznego" w J.-G. przy ul. K. 42 na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ - zwanej dalej ustawą o systemie oświaty. Podatnik w związku z jej rejestracją uzyskał zaświadczenie Kuratorium Oświaty w J.-G. z dnia 14 grudnia 1998 r., (...) oraz zaświadczenie Urzędu Statystycznego w W. Oddział w J.-G. z dnia 8 lipca 2003 r. o nadaniu numeru identyfikacyjnego Regon (...), który był tylko rozszerzeniem numeru statystycznego osoby fizycznej i nadawał placówce status jednostki lokalnej w myśl par. 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej /Dz.U. nr 69 poz. 763 ze zm./ - zwanego dalej rozporządzeniem. Z treści zaświadczenia Kuratorium Oświaty wynikało, że zarejestrowano podmiot o nazwie Placówka Oświatowa "GM - Instytut Zarządzania Strategicznego". Wedle organu podatkowego strona powinna nadal korzystać z dotychczasowego numeru NIP, nadanego jej jako osobie fizycznej, a więc za stronę postępowania należało uznać Mirosława G., którego w zakresie działalności placówki reprezentował Dyrektor Placówki Paweł H., ustanowiony zgodnie z par. 12 jej statutu. Organ wskazał, że placówka oświatowa może być prowadzona przez osobę fizyczną, ale osoby fizyczne prowadzące szkoły i oświatowe placówki niepubliczne rozliczają się z prowadzonej działalności na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jednostkami organizacyjnymi nie mającymi osobowości prawnej, podlegającymi opodatkowaniu na zasadach określonych ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 2000 nr 54 poz. 654 ze zm./ - zwanej dalej updop, mogą być tylko szkoły i placówki niepubliczne założone przez osoby prawne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty