Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    10.05.2006 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 10 maja 2006 r., sygn. II FSK 615/05

    Art. 1 ust. 2 ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców nie stwarza zamkniętego katalogu przedsiębiorców mogących ubiegać się o objęcie ich restrukturyzacją - świadczą o tym użyte w nim zwroty "w szczególności" i "wyrażającym się zwłaszcza". Jedyne ograniczenia podmiotowe przewidziane przez ustawodawcę zawarte są w art. 3 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż nie stosuje się tej ustawy do przedsiębiorców znajdujących się w likwidacji lub w upadłości.

    1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 2 marca 2005 r. (I SA/Bk 3/05) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę Piotra D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 26 listopada 2004 r., Nr PPI/4407-U-25/R/BKL/04, w przedmiocie umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego.

    2. W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji ustalił, iż zaskarżoną decyzją organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 20 września 2004 r. umarzającą, jako bezprzedmiotowe, postępowanie restrukturyzacyjne. Organ wskazał, iż zgłoszone do restrukturyzacji zaległości w podatku dochodowym za 1998 r. w kwocie należności głównej 58.350 zł wraz z odsetkami oraz w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 1998 r. w kwocie należności głównej 11.725 zł wraz z odsetkami, wygasły poprzez ich zapłatę przed złożeniem wniosku o restrukturyzację. W przypadku pozostałych zaległości oparta na metodzie porównawczej analiza sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa podatnika nie wykazała, aby zachodziły przesłanki z art. 1 ust. 2 ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. Przychody podatnika systematycznie rosły od 1.728.168,40 zł w roku 2000 do 2.033.779,99 zł w roku 2002 - świadczy to o skutecznym konkurowaniu przez podatnika na rynku świadczonych przez niego usług administrowania nieruchomościami oraz usług dostępu do Internetu. Organ wskazał też, iż o dobrej kondycji podatnika świadczy to, iż bank otworzył linię kredytową w jego rachunku bieżącym do wysokości 100.000 zł. W odwołaniu od decyzji organu I instancji podatnik wskazał, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy restrukturyzacyjnej ustawy tej nie stosuje się do przedsiębiorców znajdujących się w likwidacji lub upadłości - organ wymyślił natomiast nową kategorię podatników, w stosunku do których nie stosuje się ustawy restrukturyzacyjnej.W swej decyzji organ odwoławczy stwierdził, iż w świetle art. 6 ustawy o restrukturyzacji, restrukturyzacji podlegają należności podatkowe znane na dzień 30 czerwca 2002 r., jednakże nie mogą to być zobowiązania wygasłe przed wszczęciem postępowania, a zgodnie z art. 59 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe wygasa m.in. wskutek zapłaty. Stąd też zgłoszone zaległości podatkowe za 1998 r., jako wcześniej zapłacone, nie mogą zostać objęte postępowaniem restrukturyzacyjnym. Ponadto z art. 1 ust. 2 ustawy o restrukturyzacji wynika cel wprowadzenia tej ustawy, tj. poprawa sytuacji finansowej firm. Ustawa odnosi się do przedsiębiorców znajdujących się w trudnej kondycji finansowej, czego wyrazem w szczególności ma być utrata zdolności konkurowania na rynku. Przepis ten precyzuje elementy wskazujące na utratę tej zdolności, których wystąpienie ma przesądzać o objęciu bądź nie danego przedsiębiorcy restrukturyzacją. Wprowadzenie ograniczenia podmiotowego zakresu ustawy restrukturyzacyjnej służyć ma zachowaniu równych warunków konkurencji na rynku, a bezkrytyczne przyjęcie każdego wniosku do restrukturyzacji prowadziłoby do zachwiania zasady równego traktowania podmiotów gospodarczych. O pozycji przedsiębiorstwa Piotra D. na rynku świadczy systematyczny wzrost obrotów tego przedsiębiorstwa, ilość zatrudnianych pracowników oraz udzielony kredyt. Organ II instancji stwierdził też, iż sytuacja ekonomiczna podatnika podlega ocenie na dzień złożenia wniosku o restrukturyzacji.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wpłaty gotówkowe bez pokrycia w prowadzonej przez podatnika ewidencji sprzedaży są podstawą do oszacowania podstawy opodatkowania – wyrok NSA
    • Czy członek zarządu ma prawo kwestionowania decyzji wymiarowej wobec spółki – wyrok TSUE
    • Wniesienie odwołania od decyzji wymiarowej może spowodować podwyżkę podatku – wyrok NSA
    • Konsekwencje zmiany wykładni przepisów na niekorzyść podatnika – wyrok NSA
    • Co zrobić w przypadku „sztucznego” wszczęcia postępowania karnego skarbowego
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców Art./§ 1 3
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 122
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    17.11.2022 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4017.5.2022.1.MZA
    Czytaj więcej
    04.11.2020 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2020, sygn. 0114-KDIP2-2.4017.2.2020.2.RK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4017.2.2020.2.RK
    Czytaj więcej
    12.09.2014 Podatki
    Dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych spółkę komandytowo-akcyjną należy traktować jak kapitałową - wyrok NSA
    Czytaj więcej
    26.11.2010 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26.11.2010, sygn. IPPB3/423-693/10-2/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-693/10-2/EB
    Czytaj więcej
    13.09.2006 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 13 września 2006 r., sygn. II FSK 1133/05
    Czytaj więcej
    30.08.2006 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2006 r., sygn. II FSK 1107/05
    Czytaj więcej
    17.03.2006
    Wyrok NSA z dnia 17 marca 2006 r., sygn. II FSK 490/05
    Czytaj więcej
    13.12.2005 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2005 r., sygn. FSK 2232/04
    Czytaj więcej
    14.04.2005 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2005 r., sygn. FSK 1599/04
    Czytaj więcej
    13.01.2004 Podatki
    Czy wartość zwróconych wierzytelności objętych „premią podatkową” należy zaliczyć do przychodów
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.