06.12.2006 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2006 r., sygn. I OSK 117/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA: Zbigniew Rausz (spr.) Sędziowie NSA Jolanta Rajewska Leszek Włoskiewicz Protokolant Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2005r. sygn. akt 4/II SA/Po 1202/02 w sprawie ze skargi E. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie rejestracji pojazdu oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 18 stycznia 2005 r. (sygn. akt 4/II SA/Po 1202/02) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę E. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie rejestracji pojazdu.

Jak wskazał Sąd w uzasadnieniu wyroku, w dniu 21 stycznia 2002 r. Prokurator Rejonowy w [...] wniósł sprzeciw od ostatecznej decyzji Wójta Gminy [...] z dnia 7 lipca 1999 r. o dokonaniu zmiany w dowodzie rejestracyjnym samochodu marki Seat Cordoba nr nadwozia VSSZZZ6KZXR240642 wystawionego na nazwisko E. S., polegającej na zmianie rodzaju przeznaczenia pojazdu z samochodu osobowego na ciężarowy. Prokurator Rejonowy zarzucił omawianej decyzji rażące naruszenie prawa, gdyż zmiana w dowodzie rejestracyjnym rodzaju przeznaczenia samochodu osobowego na ciężarowy nastąpiła bez uprzedniego świadectwa homologacji na nowy typ pojazdu.

Po wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia [...] stwierdziło nieważność zaskarżonej decyzji. Według ustaleń organu podstawę wydania decyzji rejestracyjnej z 7 lipca 1999 r. stanowiły dokumenty wydane przez zespół Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego Automobilklub [...] z dnia 30 czerwca 1999 r. Z dokumentu tego wynika, że w przedmiotowym pojeździe dokonano zmiany poprzez zamontowanie za tylnimi siedzeniami na całej wysokości stałej przegrody, oddzielającej część ładunkową od pasażerskiej. Natomiast z dołączonego do akt sprawy świadectwa homologacji wynika, że pojazd zaliczony jest do samochodów osobowych. Ww. Automobilklub dokonując "adaptacji samochodu na ciężarowy" nie załączył świadectwa homologacji na nowy typ pojazdu wydawanego przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Taki obowiązek ciąży na producencie lub importerze stosownie do art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98 poz. 602 z późn. zm.). Z kolei w myśl wskazań art. 68 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym stosowne świadectwo homologacji wydaje się na podstawie wyników badań homologacyjnych. Skoro właściciel pojazdu E. S. wnosząc o rejestrację dołączył jedynie dokumenty z badania technicznego, które wypełniają jedynie przesłanki z art. 66 prawa o ruchu drogowym, a nie dołączył stosownego świadectwa homologacji na nowy typ pojazdu, to przerejestrowanie samochodu z osobowego na ciężarowy stanowi rażące naruszenie prawa (art. 68 ust. 1, 2 i 9 Prawa o ruchu drogowym), które z mocy art. 156 § 1 pkt 2 kpa skutkuje stwierdzeniem nieważności takiej decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne