Wyrok NSA z dnia 3 padziernika 2006 r., sygn. II OSK 1165/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Barbara Gorczycka-Muszyńska Sędziowie Maria Czapska-Górnikiewicz Jerzy Stankowski (spr.) Protokolant Maria Połowniak po rozpoznaniu w dniu 3 października 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2005 r. sygn. akt VII SA/Wa 999/04 w sprawie ze skargi W. K. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2004 r. znak [...] w przedmiocie odmowy uchylenia ostatecznej decyzji dotyczącej nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Kierownik Urzędu Rejonowego w S. decyzją nr [...] z dnia 22 grudnia 1994 r. wydaną na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane nakazał W. K. oraz S. K. rozbiórkę wybudowanego na działce nr ew. 2/25 w Dąbrowie gmina Dźwierzuty budynku - w terminie do 15 kwietnia 1995 r.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że przeprowadzona kontrola ujawniła brak wymaganego pozwolenia na budowę budynku na wskazanej działce. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy Dźwierzuty nie przewidywał na tym terenie żadnej zabudowy. W dalszej części uzasadnienia wskazano, że działka [...] położona jest w strefie ochrony środowiska przyrodniczego jeziora Sasek Wielki, w której również wykluczona jest wszelka zabudowa.
Warmińsko - Mazurski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] grudnia 2002 r. stwierdził nieważność ostatecznej decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego w S. z dnia 22 grudnia 1994 r. w części orzekającej o terminie dokonania rozbiórki.
W. K. wnioskiem z dnia 11 lutego 2004 r. zwrócił się do organu nadzoru budowlanego o uchylenie w trybie art. 155 k.p.a. decyzji z 22 grudnia 1994r. nakazującej rozbiórkę. W uzasadnieniu wniosku podał, że z dniem 21 lipca 2002 r. zostało uchylone rozporządzenie nr 53 Wojewody Olsztyńskiego z dnia 16 czerwca 1998 r. w sprawie systemu obszarów ochronnych w województwie olsztyńskim, wyznaczania obszarów chronionego krajobrazu oraz zasad gospodarowania na tych trenach ( Dz. Urz. Woj. Olsztyńskiego Nr 13 , poz. 186 ). W dalszej części powołał § 4 obowiązującego rozporządzenia nr 37 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wprowadzenia zakazów dotyczących obszaru chronionego krajobrazu na terenie województwa Warmińsko-Mazurskiego ( Dz. Urz. Woj. Warmińsko- Mazurskiego Nr 87 , poz. 1272) w myśl którego tracą moc zakazy i nakazy ustalone w odniesieniu do obszarów chronionego krajobrazu. Stosownie do dyspozycji § 1 ust 1 pkt 2 w/w rozporządzenia lokalizacja budownictwa letniskowego w bezpośrednim sąsiedztwie jeziora zależy wyłącznie od ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W związku ze zmianą stanu prawnego Rada Gminy w Dźwierzutach podjęła uchwałę nr X/78/03 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy letniskowej w obrębie geodezyjnym Dąbrowa (opublikowana w Dz. Urz. Woj. Warmińsko -Mazurskiego Nr 196 , poz. 2468) .Większa część przedmiotowej działki na mocy wskazanej uchwały znalazła się na obszarze przeznaczonym pod zabudowę letniskową. Stąd też skarżący wnosi, że lokalizacja budynku objętego nakazem rozbiórki nie stoi w sprzeczności z przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym. Skoro obecnie zaistniały warunki do wydania decyzji pozwalającej na legalizację budowy, to w ocenie wnioskodawcy uchylenie decyzji rozbiórkowej w trybie art. 155 kpa leży w jego słusznym interesie oraz w interesie społecznym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty