11.01.2006 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2006 r., sygn. I OSK 283/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.), Sędziowie NSA Joanna Runge - Lissowska, Leszek Włoskiewicz, Protokolant Mariusz Bartosiak, po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2004 r. sygn. akt 6 II SA 3841/03 w sprawie ze skargi G. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, 2. zasądza na rzecz G. D. od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] kwotę 5 845,00 zł (słownie: pięść tysięcy osiemset czterdzieści pięć) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Uzasadnienie.

Wyrokiem z dnia 8 listopada 2004 r. sygn. akt 6 II SA 3841/03 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę G. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że przedmiotem rozpoznania była decyzja o nałożeniu kary pieniężnej, a nie decyzja o udzieleniu skarżącemu zezwolenia na zajmowanie pasa drogowego. W związku z tym wszelkie odnoszenie się do decyzji udzielającej zezwolenia, w tym do tego od jakiego terminu powinna w przekonaniu skarżącego ta decyzja obowiązywać, nie była przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie. Sąd podkreślił, iż skarżący nie mógł wykazać się zezwoleniem na zajęcie pasa drogowego, gdyż faktycznie w okresie wskazanym w zaskarżonej decyzji zezwolenia tego nie posiadał. Zdaniem Sądu nie sposób podzielić rozumowania skarżącego, zdaniem którego okres zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia powinien być skrócony do 37 dni, ponieważ złożył on wniosek o dalsze zezwolenie w dniu 8 czerwca 2001 r. czyli od tej daty powinien, w jego przekonaniu, być traktowany jako posiadający zezwolenie. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych wniosek w sprawie wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego zainteresowany powinien złożyć co najmniej z 3-miesięcznym wyprzedzeniem, ponieważ zarządca drogi, zgodnie z § 3 rozporządzenia, przed udzieleniem zezwolenia obowiązany jest wydać opinię w sprawie planowanego zajęcia pasa drogowego, w której określa warunki i termin zajęcia pasa. Opinię tą G. D. otrzymał w dniu 21 czerwca 2001 r. otrzymując zezwolenie na okres od 21 czerwca 2001 r. do 31 grudnia 2001 r. Skarżący przyznał, iż był świadom okresu ważności uprzedniego zezwolenia. Kiedy otrzymał go pozostawał mu jedynie miesiąc na prowadzenie parkingu, tym samym nie mógł dochować wymogu zgłoszenia zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia - na trzy miesiące naprzód - i "z konieczności" dopuścił się samowoli. Sąd podkreślił jednakże, że nie wyjaśnia to, dlaczego skarżący złożył wniosek o wydanie następnego zezwolenia dopiero po 37 dniach od wygaśnięcia poprzedniego. To, że uprzednio udzielano mu zezwoleń z datami wstecznymi, zdaniem Sądu, można potraktować było jako naganną praktykę organu, która powinna skarżącemu uzmysłowić jakiego ryzyka dopuszcza się licząc na kontynuowanie tych nieprawidłowości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne