Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2006 r., sygn. II OSK 1446/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zygmunt Niewiadomski (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Maria Rzążewska Sędzia NSA Krystyna Borkowska Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2006r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. i G. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 maja 2005 r. sygn. akt VII SA/Wa 472/04 w sprawie ze skargi G. i G. T., J. i P. F., Prokuratora Okręgowego w Opolu na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2004 r. znak [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 maja 2005 r., sygn. akt VII SA/Wa 472/04, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi G. i G. T., J. i P. F. oraz Prokuratora Okręgowego w Opolu na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2004 r., [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej pozwolenia na budowę.
Kontrolowaną w administracyjnym postępowaniu nadzwyczajnym decyzją z dnia 23 maja 1994 r. Kierownik Urzędu Rejonowego w O. udzielił Zakładowi Energetycznemu O. S.A. pozwolenia na budowę 400 kV D. - W. - do granicy woj. opolskiego wraz ze strefą ochronną dla tej linii, na terenach położonych w gm. D.., K., D., P., K., W., R., P., C., S.
Decyzją z dnia [...] maja 2001 r. Wojewoda Opolski stwierdził nieważność powyższej decyzji o pozwoleniu na budowę stwierdzając, iż wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości miejscowej oraz z rażącym naruszeniem prawa poprzez sprzeczność z wyraźnym i niebudzącym wątpliwości przepisem art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane. Stosując prawidłowo ten przepis, organ powinien był, w ocenie wojewody, odmówić zatwierdzenia planu realizacyjnego i udzielenia pozwolenia na budowę, jeżeli zamierzone rozwiązania naruszały m.in. art. 3 i 5 oraz art. 29 ust. 5 powołanej ustawy. Wojewoda Opolski stwierdził, że jednostka organizacyjna, której udzielono pozwolenia, nie wykazała prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, gdyż nie posiadała zgód właścicieli wszystkich gruntów, na których przewidziano lokalizację słupów energetycznych, co narusza przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Naruszenie przepisów o właściwości polegało natomiast ma tym, że kompetencja Urzędu Rejonowego w O. obejmuje gminy: D., D., K., P., K.i S., natomiast dla gmin: W., R., P. i C. właściwy był Urząd Gminy w K. W tej sytuacji Kierownik Urzędu Rejonowego w O. naruszył przepisy o właściwości w części decyzji dotyczącej obszarów gmin będących w terytorialnym zasięgu działania Urzędu Rejonowego w K.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty