25.05.2006 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2006 r., sygn. II GSK 64/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.), Sędziowie NSA Jan Grabowski, Stanisław Biernat, Protokolant Karolina Mamcarz, po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2006 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. T. P. S.A. z siedzibą w J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 listopada 2005 r. sygn. akt VI SA/Wa 1314/05 w sprawie ze skargi I. T. P. S.A. z siedzibą w J. na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 20 grudnia 2004 r. Nr [...] w przedmiocie unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 listopada 2005 r., sygn. VI SA/Wa 1314/05, oddalił skargę I. T. P. S.A. z siedzibą w J. na decyzję Urzędu Patentowego RP z dnia 20 grudnia 2004 r. w przedmiocie unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy z napisem "AS MOCNY t".

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że Urząd Patentowy RP decyzją z dnia 20 grudnia 2004 r. oddalił, na podstawie art. 8 pkt. 1 i 2 i art. 9 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1985 r. o znakach towarowych (Dz. U. Nr 5, poz. 17, zwanej dalej ustawą o znakach towarowych) w zw. z art. 315 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117) oraz art. 98 k.p.c. w zw. z art. 256 ust. 2 ustawy - Prawo własności przemysłowej, wniosek R. P. S.A. z siedzibą w J. (obecnie I. T. P. S.A.) przeciwko Z. T. w L. S.A. o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy słowno-graficzny "AS MOCNY t" nr R-139925. W motywach tej decyzji organ wyjaśnił, że słowo "mocne" odnosi się do cechy (właściwości) papierosów, która związana jest z faktem, że papieros mocny zawiera więcej substancji smolistych i nikotyny niż papieros słaby i jest to oznaczenie ogólnoinformacyjne, które nie ma pierwotnej zdolności odróżniającej i nie może nigdy nabyć wtórnej zdolności odróżniającej. Przyznając, że etykieta papierosów M-mocne wskutek kilkudziesięcioletniej obecności na rynku stała się znakiem powszechnie znanym wśród palaczy organ przyjął, że z treści art. 55 kodeksu cywilnego w żaden sposób nie da się wywieść, że wnioskodawcy przysługuje prawo zakazywania innym podmiotom posługiwania się oznaczeniami ogólnoinformacyjnymi. Porównano także etykiety papierosów AS MOCNY oraz Mm i stwierdzono, iż nie są one podobne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne