25.04.2006 Podatki

Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2006 r., sygn. II FSK 537/05

Rozstrzyganie kwestii dotyczących restrukturyzacji należności zobowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w sytuacji gdy organ stanowiący tej jednostki nie podjął uchwały co do ich restrukturyzacji, nie stanowi zagadnienia prejudycjalnego w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowej. /art. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców - Dz.U. nr 155 poz. 1287, art. 67 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - t.j. Dz.U. 2005 nr 8 poz. 60 ze zm./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2006 r. na rozprawie w Wydziale II Izby Finansowej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 lutego 2005 r. I SA/Ol 23/05 w sprawie ze skargi Janusza D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 10 maja 2004 r. (...) w przedmiocie odmowy umorzenia podatku od nieruchomości za lata 1999, 2000, 2001 i 2002 - uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę WSA w Olsztynie do ponownego rozpoznania; (...).


UZASADNIENIE

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 lutego 2005 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, w sprawie I SA/Ol 23/05, uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 10 maja 2004 r., w przedmiocie odmowy umorzenia podatku od nieruchomości za lata 1999, 2000, 2001 i 2002, oraz określił, że decyzja ta nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku. Zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy K. w sprawie odmowy umorzenia Januszowi D. podatku od nieruchomości za lata 1999-2000. W rozpoznawanej sprawie organy podatkowe odmówiły skarżącemu, prowadzącemu działalność gospodarczą pod firmą Kompleks Rekreacyjno-Wypoczynkowy "K" Janusz D., umorzenia podatku od nieruchomości. Zastosowały art. 67 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. 2005 nr 8 poz. 60/ i stwierdziły, iż odstąpienie od zasady powszechności opodatkowania przez umorzenie zobowiązania podatkowego może być uzasadnione okolicznościami o charakterze wyjątkowym i tylko na takie okoliczności podatnik powinien się powoływać domagając się umorzenia należności. W dalszej kolejności organy podatkowe uznały, iż do takich okoliczności nie można zaliczyć wskazanej przez skarżącego chęci odzyskania zdolności kredytowej oraz uzyskania możliwości ubiegania się o fundusze unijne, jak również ponoszenia nakładów komunalnych na infrastrukturę jeziora i kąpieliska, których gmina nie zwraca. Podatnik, w ocenie organów nie wykazał ważnego interesu, którego ochrona uzasadniałaby umorzenie zaległości podatkowej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne