08.11.2005 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2005 r., sygn. I OSK 125/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Zbigniew Rausz, Sędziowie NSA Barbara Adamiak, Henryk Ożóg ( spr.), Protokolant Anna Harwas, po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Jerzego G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 lipca 2004 r. sygn. akt 6/II SA 1731/03 w sprawie ze skargi Jerzego G. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w W. z dnia 16 stycznia 2003 r. (...) w przedmiocie obciążenia karą za przejazd pojazdem ponadnormatywnym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad decyzją z dnia 16 stycznia 2003 r. (...) po rozpatrzeniu wniosku wniesionego przez skarżącego Jerzego G., o ponowne rozpatrzenie sprawy obciążenia karą pieniężną w wysokości 15.720 zł za przejazd pojazdem nienormatywnym po drodze krajowej nr 28 w dniu 10 października 2002 r. bez zezwolenia utrzymał w mocy decyzję z dnia 20 listopada 2002 r.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wskazał, że przeprowadzona w dniu 10 października 2002 r. kontrola pojazdu wykazała opisane w protokole kontroli i decyzji naciski osi i przekroczenie masy całkowitej pojazdu marki TATRA o nr rej. (...). Biorąc pod uwagę te ustalenia stwierdzono, że pojazd był nienormatywny, gdyż miał przekroczony dopuszczalny nacisk osi składowych osi wielokrotnej: /II oś/ o ponad 22 kN, /III oś/ o ponad 24 kN oraz przekroczoną dopuszczalną masę całkowitą pojazdu o ponad 2,6 tony, a przewoźnik nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Wskazał, że za przejazd pojazdem nienormatynym bez zezwolenia nakłada się karę pieniężną. Orzekanie i wysokość tej kary reguluje art. 13 ust. 2a i 2b ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych /t.j. Dz.U. 2000 nr 71 poz. 838 ze zm./, dalej ustawa o drogach publicznych.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nie podzielił poglądu skarżącego, że pojazd przekroczył dopuszczalną masę całkowitą tylko o 40 kg, gdyż według par. 3 ust. 1 pkt c rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów i zakresu ich niezbędnego wyposażenia /Dz.U. nr 44 poz. 432 ze zm./ mówiącego "Dopuszczalna masa całkowita pojazdu trzyosiowego z zachowaniem wymagań, o których mowa w par. 5, nie może przekraczać 24 t." W tym stanie rzeczy w ocenie organu przedstawiony dowód na okoliczność dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i zapis wynikający z dowodu rejestracyjnego nie mają wpływu na ograniczenia uregulowane obowiązującymi przepisami.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne