Wyrok NSA z dnia 3 lutego 2005 r., sygn. OSK 1085/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Eugeniusz Mzyk, Sędziowie NSA Andrzej Gliniecki, Barbara Gorczycka-Muszyńska (spr.), Protokolant Mariusz Bartosiak, po rozpoznaniu w dniu 3 lutego 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 24 marca 2004r. sygn. akt II SA/Lu 180/03 w sprawie ze skargi A. K., S. K. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 9 stycznia 2003 r. Nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na rozbudowę, przebudowę i modernizację obiektu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 24 marca 2004 r. oddalił skargę A. K. i S. K. na decyzję Wojewody Lubelskiego uchylającą decyzję organu I instancji i umarzającą postępowanie administracyjne w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia skarżącym pozwolenia na budowę (rozbudowę, przebudowę i modernizację) obiektu handlowo-gastronomicznego "Przepiórka" na działce Nr 325/1 w Nałęczowie.
W uzasadnieniu tego wyroku wskazano, że w sprawie oczywisty jest fakt, że inwestorzy przystąpili do wykonywania robót budowlanych nie dysponując ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę. Od decyzji organu I instancji udzielającej pozwolenia na budowę złożone bowiem zostały, z zachowaniem ustawowego terminu, odwołania osób, mających przymiot strony w tej sprawie. Umorzenie w tych okolicznościach postępowania w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę jest prawidłowe i zgodne z art. 105 kpa oraz z utrwalonym w orzecznictwie - zarówno Sądu Najwyższego jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądem, że w sytuacji, gdy roboty zostały wykonane wydanie pozwolenia na budowę jest bezprzedmiotowe w rozumieniu pow. art. 105 § 1 kpa i postępowanie w tym przedmiocie podlega umorzeniu. Wprawdzie w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 kwietnia 1999 r. sygn. akt IV SA 640/97 wyrażono jednocześnie pogląd, że w sytuacji kiedy roboty nie zostały jeszcze zakończone, a tylko podjęte (są w toku), to w związku z regulacją zawartą w art. 50 i 51 Prawa budowlanego organ przed którym wszczęto postępowanie o udzielenie pozwolenia na budowę nie powinien umarzać tego postępowania, lecz zastosować środki przewidziane w pow. art. 50 i 51 - jednakże ten pogląd nie może mieć zastosowania w sprawie niniejszej. Orzeczenie to wydane bowiem zostało w poprzednim stanie prawnym (przed dniem 1 stycznia 1999 r.) kiedy decyzje o pozwoleniu na budowę i decyzje dotyczące samowoli budowlanych wydawał ten sam organ administracji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty