11.04.2005 Podatki

Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2005 r., sygn. FSK 1776/04

1. Wyłączenie wynikające z ust. 6 art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ w brzmieniu obowiązującym w 1999 r. następowało gdy po stronie podmiotu zachodziły jednocześnie przesłanki o charakterze podmiotowym i przedmiotowym powodujące powstanie obowiązku w podatku akcyzowym. Przepis ten miał więc zastosowanie do tych prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej, którzy byli podatnikami podatku akcyzowego.

2. Po wejściu w życie Konstytucji Sąd powinien ewentualne sprzeczności pomiędzy treścią aktów wykonawczych do ustaw a ustawą zasadniczą /w tym art. 217 Konstytucji/ rozpatrywać na podstawie reguł kolizyjnych.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Motoryzacji U-C. Sp. z o.o. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 lutego 2004 r. I SA/Łd 113/03 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Motoryzacji U-C. Sp. z o.o. w S. na decyzję Izby Skarbowej w Ł. z dnia 24 grudnia 2002 r. (...) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 1999 r. - uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Łodzi, (...).


UZASADNIENIE

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 lutego 2004 r. I SA/Łd 113/03 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Motoryzacji U-C. sp. z o.o. w S. na decyzję Izby Skarbowej w Ł. z dnia 24 grudnia 2002 r. (...) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 1999 r.

W uzasadnieniu Sąd przedstawił przebieg postępowania w sprawie. Spółka pismem z dnia 13 czerwca 2002 r. wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za poszczególne miesiące 1999 r. w kwocie 923.358 zł i złożyła stosowne deklaracje korygujące. Uznała bowiem, wskazując na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2002 r. P 7/00, że o statusie podatnika decydować muszą przepisy rangi ustawowej, a nie regulacja zawarta w rozporządzeniu Ministra Finansów. Jako zakład pracy chronionej w 1999 r. m.in. dokonywała sprzedaży samochodów osobowych nowych i używanych. Na skutek stanowiska Urzędu Skarbowego w S. z dnia 29 listopada 1999 r., wydanego w odpowiedzi na jej wystąpienie z dnia 23 listopada tego roku, z powołaniem na art. 14a ust. 6 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, zwanej dalej w skrócie "ustawą o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym" oraz par. 18 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego /Dz.U. nr 157 poz. 1035 ze zm./, zwanego dalej w skrócie "rozporządzeniem Ministra Finansów", złożyła deklaracje korygujące za styczeń - wrzesień 1999 r. i wpłaciła należny podatek wraz z odsetkami, a także za okres od października do grudnia tego roku składała deklaracje i wpłacała należny podatek.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne