11.08.2005 Podatki

Wyrok NSA z dnia 11 sierpnia 2005 r., sygn. II FSK 103/05

Zwrot części pieniędzy zapłaconych przez klienta hurtowni farmaceutycznej nie był nagrodą związaną ze sprzedażą premiową, lecz rabatem. Dlatego przychody związane z takim zwrotem musiały być opodatkowane według skali podatkowej.

Do przychodów osoby fizycznej uzyskiwanych w ramach prowadzenia działalności gospodarczej nie można stosować dziesięcioprocentowego zryczałtowanego podatku dochodowego dotyczącego nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Nagroda uzyskana w ramach sprzedaży premiowej przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wpływa na zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 11 sierpnia 2005 r. na rozprawie w Wydziale II Izby Finansowej skargi kasacyjnej Barbary i Władysława S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 października 2004 r., I SA/Łd 29/04 w sprawie ze skargi Barbary i Władysława S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 8 grudnia 2003 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2000 r. - oddala skargę kasacyjną; (...).


UZASADNIENIE

Wyrokiem z 5 października 2004 r. I SA/Łd 29/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę Barbary i Władysława S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z 8 grudnia 2003 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2000 r.

Z uzasadnienia wyroku wynikało, iż podatnicy prowadzili - w formie s.c. - aptekę; mieli w niej 50 procent udziałów. W 2000 r. otrzymali od głównego dostawcy towarów handlowych nagrodę pieniężną w kwocie stanowiącej 8 procent wartości zakupionych od hurtowni leków. Nagroda została przyznana na podstawie wewnętrznego regulaminu sprzedaży premiowej wprowadzonego przez hurtownię, uzależniającego miesięczną wysokość nagrody od terminowego regulowania należności i wielkości zakupów. Zdaniem organów podatkowych stosowany przez hurtownię farmaceutyczną "rodzaj sprzedaży" posiadał cechy powszechnie stosowanego w obrocie gospodarczym rabatu, co w konsekwencji powodowało, że otrzymane "nagrody" miały bezpośredni wpływ na wysokość osiągniętego przez podatników dochodu i powinny zostać uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów, dla ustalenia właściwej podstawy opodatkowania. Przekazanie nagrody pieniężnej kupującemu oznaczało w istocie obniżenie ceny sprzedaży.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne