Wyrok NSA z dnia 16 września 2004 r., sygn. OSK 340/04
Przepis art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne /Dz.U. nr 73 poz. 852 ze zm./ wymienia w sposób pełny zakres danych dotyczących użytkownika, będącego osobą fizyczną, które operator jest uprawniony przetwarzać.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej PTC Sp. z o.o. w W. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2003 r. II SA 209/03 w sprawie ze skargi P. T. C. Sp. z o.o. w W. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia 18 grudnia 2002 r. (...) w przedmiocie przetwarzania danych osobowych - oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych decyzją (...) z dnia 18 grudnia 2002 r. utrzymał w mocy swą poprzednią decyzję z 31 października 2002 r. /wydaną po uchyleniu poprzednich decyzji wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 grudnia 2001 r. - II SA 2684/00/.
Decyzja z 31 października 2002 r. nakazywała skarżącej PTC Spółka z o.o. w W. przywrócenie w procesie przetwarzania danych osobowych stanu zgodnego z prawem, poprzez zbieranie danych osobowych abonentów, jedynie w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 i art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne /Dz.U. nr 73 poz. 852 ze zm./. W uzasadnieniu decyzji organ przytaczając obszernie stan faktyczny sprawy podkreślił, że uwzględnia ona wyrażone w opisanym wyżej wyroku z dnia 11 grudnia 2001 r. oceny prawne, obejmujące stan sprawy jaki istniał przed wejściem w życie Prawa telekomunikacyjnego, a także odpowiada normatywnie określonemu zakresowi przetwarzania danych osobowych abonentów.
W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego PTC Spółka z o.o. wniosła o uchylenie decyzji z powodu naruszenia art. 69 ust. 1 i 2 oraz art. 34 pkt 1, 3 i 5 oraz art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych /Dz.U. 2002 nr 101 poz. 926/, a także art. 47 Konstytucji RP i art. 7, art. 9-10 i art. 77 Kpa. Jej zdaniem, Generalny Inspektor nietrafnie pominął możliwość przetwarzania danych osobowych za zgodą strony, niezbędnych do realizacji umowy i usprawiedliwionego celu administratora danych, które wykraczają poza wskazane przez niego unormowania w Prawie telekomunikacyjnym. Dotyczy to przetwarzania danych osobowych do innych celów niż świadczenie usług telekomunikacyjnych, jak np. bezpośredniego marketingu usług operatora, dochodzenia roszczeń z tytułu gromadzonej dokumentacji gospodarczej, świadczenia usług na bazie znajomości lokalizacji stacji abonenckich, czy sprzedaży aparatu telefonicznego, połączonej zwykle z zawarciem umowy o świadczenie usługi telekomunikacyjnej. W decyzji nie uwzględniono również możliwości pozyskiwania danych osobowych w sposób określony art. 34 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego, a także prawa dysponowania przez obywatela m.in. informacjami o jego osobie, w nawiązaniu do art. 47 Konstytucji RP. Zdaniem skarżącej w decyzji Generalny Inspektor nie uwzględnił ocen prawnych wyrażonych w powyższym wyroku NSA i nie zapewnił ochrony jej interesów, jako strony postępowania wskutek naruszenia wymienionych przepisów Kpa. Do skargi Spółka załączyła m.in. dwie opinie prawne, które miały potwierdzić te zarzuty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty