20.07.2004

Wyrok NSA z dnia 20 lipca 2004 r., sygn. OSK 629/04

Obywatel nie może się domagać, ażeby sąd administracyjny nakazał wojewodzie wezwać wójta do zaprzestania naruszania prawa. Z takiej możliwości stworzonej przez art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ może skorzystać jedynie gmina lub związek międzygminny, a nie osoba fizyczna.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 20 lipca 2004 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Waldemara I. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 29 stycznia 2004 r. SA/Rz 2053/03 w sprawie ze skargi Waldemara I. na Wojewodę P. w przedmiocie nie wykonania czynności nakazanej prawem - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie postanowieniem z dnia 29 stycznia 2004 r. SA/Rz 2053/03 odrzucił skargę Waldemara I. na Wojewodę P. w przedmiocie nie wykonania czynności nakazanej prawem.

W uzasadnieniu postanowienia Sąd podniósł, że skargą z dnia 29 grudnia 2003 r. Waldemar I. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego OZ w Rzeszowie na bezczynność Wojewody P. polegającą na nie wezwaniu Wójta Gminy D. do zaprzestania naruszeń prawa w trybie art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./. Skarżący w obszernej skardze zarzucił Wojewodzie nieprawidłową interpretację art. 96 ust. 2 i w związku z tym na podstawie art. 45 ustawy o administracji rządowej w województwie wniósł o nakazanie Wojewodzie P. wezwania Wójta Gminy D. do zaprzestania naruszeń prawa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie stwierdził, że w związku z art. 97 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /winno być ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Przepis wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1271 ze zm./ jest obecnie właściwy do rozpoznania przedmiotowej skargi. Art. 3 par. 1 i 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wyznacza zakres sądowej kontroli nad działaniami administracji i nie daje podstaw do przyjęcia, że żądanie skarżącego objęte jest jednym z 8 przypadków wskazanych w art. 3 par. 2 ustawy, o której mowa. Przywołany w skardze art. 16 ust. 1 pkt 7 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym obecnie art. 3 par. 2 pkt 7 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi dając możliwość zaskarżenia aktów nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego nie ma zastosowania do sytuacji podnoszonej w skardze. Przepis ten odnosi się do aktów, które organ nadzoru może podejmować w stosunku do organów jednostek, nie ma zaś zastosowania w sytuacji kwestionowania działań organów jednostek samorządu terytorialnego przez inną osobę /podmiot/ niż organ nadzoru. Dla takich przypadków możliwym postępowaniem jest indywidualna skarga na konkretną uchwałę lub zarządzenie organu gminy, jeżeli w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym taka uchwała lub zarządzenie może być kwestionowana w trybie skargi do sądu administracyjnego. Mając powyższe na uwadze oraz treść art. 58 par. 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie skargę odrzucił, ponieważ sprawa objęta skargą nie należy do właściwości sądu administracyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne