Wyrok NSA z dnia 4 sierpnia 2004 r., sygn. FSK 230/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zirk-Sadowski Sędziowie NSA Adam Bącal (spr.) Sylwester Marciniak Protokolant Magdalena Gródecka po rozpoznaniu w dniu 4 sierpnia 2004 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Spółki Akcyjnej "C." w K. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Katowicach z dnia 24 września 2002 r., sygn. akt I SA/Ka 1566-1569/01 w sprawie ze skargi Spółki Akcyjnej "C." w K. na decyzje Izby Skarbowej w G. z dnia 29 czerwca 2001 r. (...) w przedmiocie określenia wysokości podatku od towarów i usług oraz ustalenia dodatkowego zobowiązania w tym podatku uchyla zaskarżony wyrok w części dotyczącej decyzji Izby Skarbowej w K. z dnia 29 czerwca 2001 r. (...) i w tym zakresie przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach.
Uzasadnienie
Decyzjami z dnia 29 czerwca 2001 r. (...) Izba Skarbowa w K. utrzymała w mocy zakwestionowane w odwołaniach Spółki Akcyjnej "C." z K. /będącej następcą prawnym Spółki Przemysłowo-Handlowej z o.o. "C."/ decyzje Inspektora Kontroli Skarbowej z Urzędu Kontroli Skarbowej w K. z dnia 17 listopada 2000 r. określające za listopad i grudzień 1994 r. prawidłową kwotę zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, kwotę zaległości podatkowej z tytułu zawyżenia kwoty zwrotu różnicy podatku od towarów i usług oraz odsetki za zwłokę.
Ponadto decyzjami z tej samej daty (...) Izba Skarbowa w K. utrzymała w mocy decyzje Inspektora Kontroli Skarbowej z Urzędu Kontroli Skarbowej w K. z dnia 17 listopada 2000 r. ustalające kwoty dodatkowego zobowiązania podatkowego za listopad i grudzień 1994 r.
Uzasadniając decyzje wymiarowe organ odwoławczy wskazał, że dokonanie rozliczenia zwrotu różnicy podatku VAT w wysokości innej, niż uczynił to podatnik było następstwem ustalenia, że w listopadzie i grudniu 1994 r. doszło do jej zawyżenia w wyniku odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od Zakładu Pracy Chronionej "H." Sp. z o.o. z W. w związku z zakupem programowania komputerowego "Katia dla Windows" w wersji 1, 2, 5 i 10 stanowiskowej. Powołując się na ustalenia dokonane przez organ kontroli Izba Skarbowa uznała, że transakcje dotyczące obrotu wymienionym oprogramowaniem, w tym eksportu, były tylko pretekstem do ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług. Ocena całokształtu okoliczności wiążących się z tymi transakcjami, zbadanie przepływu towarowego i finansowego, a także ujawnienie powiązań osobowych i kapitałowych poszczególnych faz tego obrotu, łącznie ze szczegółami zarządzania firmami zagranicznymi, dały podstawę do przyjęcia, iż przeprowadzone transakcje były pozorne i bez udziału Spółki "C." niemożliwe było zrealizowanie celu zamierzonego przedsięwzięcia. Konstrukcje cywilnoprawne nie mogą zaś być wykorzystywane do uchylania się od obowiązków podatkowych. Podstawą prawną pozbawienia prawa do odliczenia podatku naliczonego był art. 19 ust. 1, art. 25 ust. 1 pkt 4 lit. "a" i art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty