24.05.2004 Podatki

Wyrok NSA z dnia 24 maja 2004 r., sygn. FSK 57/04

Fundusz nie poniósł wydatków, ze swoich zasobów, na nabycie akcji, które otrzymał jako niepieniężny wkład Skarbu Państwa do Funduszu. Przy sporządzaniu rocznego bilansu funduszu ta właśnie wartość będzie przyjmowana jako cena nabycia akcji /art. 9 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji /Dz.U. nr 44 poz. 202 ze zm./.

Skoro wspólnik /tu: Skarb Państwa/ przekazał do spółki /funduszu/ określoną wartość majątkową powinien otrzymać w zamian określony ekwiwalent. Jest nim przyznany wspólnikowi zespół praw korporacyjnych i majątkowych, których zakres wyznaczają otrzymane przez niego akcje. Wartość tych akcji stanowi po stronie spółki /Funduszu/ wydatek na objęcie udziałów stanowiący w przypadku odpłatnego zbycia akcji koszt uzyskania przychodu z tego właśnie źródła /art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t.j. Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej ZFI NFI Spółki Akcyjnej z siedzibą w W. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2003 r. III SA 2464/00 w sprawie ze skargi ZFI NFI Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie na decyzję Izby Skarbowej w W. z dnia 20 lipca 2000 r. (...) przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych:

I. uchyla zaskarżony wyrok,

II. uchyla zaskarżoną decyzję, (...).


UZASADNIENIE

Stan faktyczny sprawy przedstawiał się następująco:

ZFI NFI SA w W. wystąpił do Drugiego Urzędu Skarbowego W.-Ś. o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 1998 r. w kwocie 3.798.180 zł, argumentując, iż w zeznaniu wstępnym o wysokości dochodu osiągniętego w 1998 r. wykazano zobowiązanie podatkowe w wysokości większej od należnej, a zadeklarowany podatek uiszczono. W uzasadnieniu wniosku podatnik wyjaśnił, że w zeznaniu CIT-8 wykazano zaniżone koszty uzyskania przychodów dotyczące sprzedanych akcji wniesionych do Funduszu w formie aportu w 1995 r., bowiem za cenę nabycia tych akcji przyjęto błędnie wartość nominalną własnych akcji wydanych Skarbowi Państwa w zamian za aport, zamiast ich wartości w cenie emisyjnej. Zdaniem Podatnika za cenę nabycia akcji należało przyjąć cenę nabycia ustaloną według zasad określonych w art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji /Dz.U. nr 44 poz. 202/ oraz art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości /Dz.U. nr 121 poz. 591/, nie zaś jak przyjęto pierwotnie w oparciu o przepisy par. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków, którym powinna odpowiadać rachunkowość narodowych funduszy inwestycyjnych /Dz.U. 1996 nr 2 poz. 12/.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne