18.03.2003 Podatki

Wyrok NSA z dnia 18 marca 2003 r., sygn. I SA/Po 1585/01

Wielkość wydatku na reklamę, bowiem w żadnym przypadku nie może stanowić o uznaniu czy reklama ma charakter publiczny, czy też takiego charakteru nie posiada. Brak jest podstawy prawnej dla przypisania takiej roli wysokości wydatkowanej na reklamę kwoty.

W dacie zamawiania tych materiałów reklamowych strona skarżąca nie miała na myśli konkretnych osób, którym zostaną one wręczone. Także obecnie nie jest możliwe wskazanie osób, które weszły w posiadanie tych materiałów. Zatem krąg odbiorców reklamy prowadzonej przy użyciu kubków oraz długopisów, nie jest zindywidualizowany. Odbiorcy reklamy są więc anonimowi. Sposób dystrybucji przedmiotowych materiałów reklamowych, a mianowicie przede wszystkim są rozpowszechnione w ten sposób, że pozostawia się ich bliżej nieokreśloną ilość w miejscach ogólnie dostępnych, przy okazji spotkań branżowych /szkolenia, imprezy wystawiennicze itp./ wykazuje, iż materiały były dostępne w miejscach, w których bliżej nieokreślona liczba anonimowych osób mogła wejść w ich posiadanie i zapoznać się z zamieszczoną na nich reklamą.

W takiej sytuacji Sąd doszedł do przekonania, iż ta reklama miała charakter ogólny, anonimowy, a przez to publiczny w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t.j. Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./. Koszt tej reklamy nie jest więc objęty limitem 25 procent przychodów.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu przy udziale Prokuratora Prokuratury Apelacyjnej w P. Jolanty Werle-Binas sprawy ze skargi "L-C." Spółki z o.o. w K. na decyzję Izby Skarbowej w P. Ośrodka Zamiejscowego w K. z dnia 11 stycznia 2001 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 1999 r. - uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej (...);


UZASADNIENIE

Spółka z o.o. "L-C." w K. w 1999 r. prowadziła działalność gospodarczą w zakresie produkcji i montażu sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych /wyrobów gotowych przemysłu elektrotechnicznego i elektronicznego/ oraz handlu hurtowego i detalicznego tymi wyrobami, a także usług w zakresie napraw serwisowych, doradztwa technicznego i usług projektowych. Działalność ta podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty